Seuraatko kullan hintaa? Korreloiko se millään lailla osakemarkkinoiden kanssa? Itse aloittelijana olen näkevinäni kullassa jonkinlaista mittaria, josta voi hahmottaa markkinoiden jännitystilaa.
Tällä hetkellä kulta on kalliimpaa kuin seitsemään vuoteen. Jonkinlaista turvaa sieltä haetaan. Kulta ei sinällään tuota mitään, mutta perinteisesti hädän ja paniikin hetkellä se tuntuisi pitävän arvoaan paremmin kuin osakesijoitukset keskimäärin. (lisää…)
Pari päivän uutista kaipaa perkaamista. Affärsvärldenin uutisen mukaan asuntokauppa Ruotsissa käy vilkkaampana kuin vuosiin. Etenkin Etelä-Ruotsin suurkaupungeissa asunnot vaihtavat omistajia ennätystahtiin.
Hinnat ovat nousseet viime vuodesta viitisen prosenttia. Vielä viime keväänähän Ruotsin asuntomarkkina hytisi tulipalopakkasessa, eikä muutokseen tuntunut kukaan uskovan.
Mutta niin ne vain suhdanteet taittuvat, kuten Pörssihaukka aina korostaa. Rakennusyhtiö JM kuului jo avauspäivän suosituksiin kohta vuosi sitten, koska osake oli pilkkahintainen. Se oli tuolloin Tukholman pörssin shortatuin, eli sijoittajat odottivat asuntokaupan jääkauden jatkuvan.
***
Tämä sisältö on maksullinen: kirjaudu sisään tai aloita jäsenyys. Jos olet vanha tilaaja, kirjaudu ensin sisään, jolloin voit uudistaa tilauksesi myös luottokortilla.
Jäseniltä on tullut kysymyksiä sijoittajasivustoista, joihin Pörssihaukan jutuissa on linkkejä. Ilmaisia – ja tietysti maksullisia – palveluitahan on paljon, Yhdysvalloissa varsinkin.
Pörssihaukassa linkatuin palvelu on Morningstar, joka tietääkseni on alansa suurin tai ainakin suurimpia sivustoja. Se on erittäin monipuolinen ja hyödyllinen palvelu, jota edelleen saa varsin kattavana maksuttomanakin, mutta siitä on myöskin maksullinen versio. (lisää…)
Volatiliteetti vaikutti ottavan jo mukavan roiskaisun niin indikaattorien kuin poliittisen dramatiikan perusteella, mutta niin vain VIX vaimeni hyvän alun jälkeen, vaikka Yhdysvallat joutui ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa vieraan valtion suoran sotilaallisen iskun kohteeksi.
Yllättävän rauhallisesti Donald Trump Iranin vastaiskun otti. Mutta tuskinpa sählinki tähän jää. Avoimen sodan mahdollisuutta pidän silti yhä pienenä.
Se olisi niin kallista lystiä molemmille, mutta varsinkin Trumpin tempauksia on vaikea kenenkään ennustaa. Varsinaista sotaa hän ei kuitenkaan voi aloittaa ilman kongressia, ja siihen on kynnys varmasti korkea demokraattienemmistöllä.
Episodi kuitenkin kuvaa, kuinka mahdotonta markkinoiden liikkeitä on tulkita ulkoisten mullistusten perusteella. Ensin VIX riehaantuu, sitten tasaantuu – vaikka siihen kytketyssä ulkoisessa kriisissä ei ole kummempaa edistystä tapahtunut.
***
Tämä sisältö on maksullinen: kirjaudu sisään tai aloita jäsenyys. Jos olet vanha tilaaja, kirjaudu ensin sisään, jolloin voit uudistaa tilauksesi myös luottokortilla.
Tämä vähintään kerran viikossa päivitettävä lista sisältää kaikkien Pörssihaukan suosittelemien yhtiöiden markkinatilannearviot. Suositukset perustuvat Pörssihaukan tekniseen analysiin. Pääosin suosituksia on kahta lajia: osta tai odota. Kolmas, mutta harvemmin esiintyvä suositus on ylikuumentunut.
Listalla on tällä hetkellä 12 suomalaista, 14 ruotsalaista ja 19 yhdysvaltalaista yhtiötä sekä kolme ETF-rahastoa.
***
Tämä sisältö on maksullinen: kirjaudu sisään tai aloita jäsenyys. Jos olet vanha tilaaja, kirjaudu ensin sisään, jolloin voit uudistaa tilauksesi myös luottokortilla.
Jäseniltä on tullut taas muutamia hyviä kysymyksiä, joita joudun käsittelemään parissa erässä aikarajoitteen vuoksi. Ensimmäiseksi yhdysvaltaltaisten osakkeiden hinnoittelua koskeva, koska ainakin joidenkin ostopaikat alkavat olla taas käsissä.
SP500-indeksin yhtiöiden tulos on kasvanut kohtalaisesti, mutta hinta noussut todella tuntuvasti. Takavuosina peloteltiin, että elvytys johtaa inflaatioon ja jopa hyperinflaatioon. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Tämä johtui siitä, että elvytysraha ei päätynyt peruskuluttajien taskuun. Rahat meni pankkeihin ja lainamarkkinoille. Lainaraha on ennätyshalpaa. Monet sijoittajat ottavat halpaa lainarahaa osakekauppaan.
Ovakot osakkeet ja eritoten USA:n osakkeet ”inflatoituneet” markkinoille tungetun halvan lainarahan takia? (lisää…)
Perinteisen arvosijoittamisen kriteereillä täytyy keskittyä korkean tasearvon eli P/B-luvun sekä mieluusti matalan velka-asteen osakkeisiin, koska se on turvallista ja takaa parhaat pitkän aikavälin tuotot. Näin voi toki olla, ainakin parhaassa tapauksessa.
Mutta mitään yleispätevää sääntöä siitä ei voi laatia, kaukana siitä. Heikko tasearvo ja velkaan suhteutettu vaatimaton oman pääoman määrä eivät estä yhtiötä tekemästä vankkaa kassavirtaa. Mikä on hyvän sijoituskohteen ensisijainen kriteeri.
Erikoisimpia esimerkkejä tästä löytyy joistakin hyvin vähän pääomaa vaativista ja korkeasti kannattavista yhtiöistä, muun muassa tupakkateollisuudesta. Vaikka kyse on todellakin teollisuudesta eli tehtaita ja muita konkreettisia tuotantofasiliteetteja vaativasta alasta. (lisää…)
Tasearvolla eli P/B-luvulla ei siis ole oleellista merkitystä, ainakin jos yhtiön pääoman tuotto ja kilpailuasema ovat kunnossa. Silloin se kykenee vuolemaan tukevaa kassavirtaa matalammallakin pääomalla, mikä on sijoittajan kannalta vain hyvä.
Velkaantuneisuuttakin kannattaa tarkastella juuri tätä taustaa vasten. Korkea nimellinen velka-aste eli D/E-luku ei ole ongelma, jos velanhoitomenot eli interest covare -luku on turvallinen, ja velka tuottaa hyvin.
Velkaa sinänsä ei tarvitse pelätä, jos yhtiö osaa investoida oikein ja oikeaan aikaan, ja huolehtia velanhoitokyvystään. Tästä löytyy kiintoisia esimerkkejä vaikkapa elintarvike- ja tupakkateollisuudesta. (lisää…)
Pohjoismaissa pörssit ovat tänään kiinni, mutta avoimilla markkinoilla hermoilu kasvaa voimalla Lähi-idän kuumetessa. VIX lähestyy taas 20 pistettä, vaikka jonkun verran siitä vielä jää. Mutta eivät ole indikaattoritkaan vielä tapissa, joten nousuvaraa riittää.
Tokion Nikkei sukelsi liki kaksi prosenttia, niin myös Euro Stoxx 50 ja Saksan DAX-indeksi. Se koukkasi jo marraskuun alun tasolle. Jenkkifutuurit ovat noin prosentin miinuksella. Öljy nousee.
Eikä teknisen analyysin mukaan pudotus ole vielä tässä. Eli kyllä tästä kunnollinen laskeva keskipitkä trendi syntyy. Ja VIX koukannee sinne 20 pisteen nurkille.
Tätä Pörssihaukka povasi hyvissä ajoin. Markkinoiden toiminta on paljon ennustettavampaa kuin usein väitetään, ja varsinkin eräät taloudelliset oppikunnat. (lisää…)
Tarkoitukseni oli päättää Taseen rooli Pörssihaukan suosituksissa -sarja tänään. Yhdysvaltojen isku Iraniin Trumpin päätöksellä istuu maanantaiseen markkinakatsaukseen VIX:n kiihtymisestä kuitenkin niin nasevasti, että käsittelen aihetta saman tien ja siirrän taseen roolin ensi viikkoon.
VIX määrittelee keskeisesti osakemarkkinoiden liikkeet. Nyt olemme klassisessa tilanteessa, jossa volatiliteetin kiihtyminen alkaa näkyä sen liikkeitä varsinaisesti ymmärtämättömienkin silmään, koska se otti muhevan loikan tänään.
Se ei todellaan ole yllätys. Siksi halusin käsitellä aihetta ennen kuin se realisoitui. Jälkiviisaus ei ole Pörssihaukan laji.
***
Tämä sisältö on maksullinen: kirjaudu sisään tai aloita jäsenyys. Jos olet vanha tilaaja, kirjaudu ensin sisään, jolloin voit uudistaa tilauksesi myös luottokortilla.