BYD keuli Teslan ohi

Elon Muskilla riittää nyt vastuksia. Kuva: Pörssihaukka / Midjourney AI

Kiinalaisen BYD:in sähköautot ohittivat juuri uutisten mukaan Pörssihaukan jonossa odottavan Teslan suosituimpana EV-brändinä kappalemäärissä laskettuna. Pörssihaukka päräyttää raikuvat aplodit.

Siksi, että jo vuosia olen arvostellut Teslaan kohdistettuja odotuksia ylimitoitetuksi. Povasin kiristyvää kilpailua jo vaikkapa tuossa kolme vuotta vanhassa jutussa, BYD yhtenä palana yhtälöä.

Koska BYD tuottaa muutakin kuin sähköautoja on se jo kaukana Teslan edellä kokonaisvolyymeissa. Kovasti jo vientiinkin panostavana BYD nousee vauhdilla kohti isoimpien tehtaiden luokkaa.

Autoteollisuus on pysynyt samanlaisena eli rankasti kilpailtuna ja pääomia nielevänä alana vuosikymmenet, miten se siitä muuttuisi. Asiakkaita ohjaavat hyvin erilaiset tarpeet, mieltymykset ja maksuvalmius.

Se kaikki ruokkii hajaantunutta markkinaa, jota kenenkään on mahdoton kaapata monopoliksi. Ei edes liki sitä.

Kilpailu tärveli Teslan katteen

Ei Teslalla huonosti edelleenkään kulje. Se möi ennätysmäärän autoja Q4, joskin urakassa auttoi ostajien kiire saada sähköautoilta tänä vuonna vähenevät verohelpotukset.

Joten tuo buusti laantuu. Q3 automyynnin liikevaihto kasvoi vuositasolla enää +5%. Muun bisneksen turvin koko konsernin luku oli +9%.

Vahva luku sekin hankalissa olosuhteissa, mutta kaukana vuoden parin takaisista yltiöpäisistä projektioista. Elon Musk uhosi Teslan kasvavan +50% vuodessa kauas tulevaisuuteen.

Teslan autoteollisuudessa hulppeaksi ehtinyt kannattavuus on kärsinyt paljon liikevaihtoa enemmän, kun kilpailu pakotti Teslan laskemaan hintoja markkina-asemaa puolustaakseen. Samaan aikaan kustannukset kasvoivat todella paljon.

Teslan lento sai kovan tällin tänä vuonna

Alennusmyynti auttoi vastahyökkäyksenä, mutta katteen kustannuksella. Näin toimii kilpailu.

Kun lähdet sutta pakoon saat karhun vastaasi. Teslan teknologista ylivertaisuutta ja hinnoitteluvoimaa liioiteltiin.

Eps liki miinus 50%

Ei Tesla liemessä ole, mutta kohdannut pitkästä aikaa autoteollisuuden ja yleensä suhdanneluonteisten alojen tylyt realiteetit. Nettotulos osaketta kohti romahti vuoden takaa liki -50%.

Kuluvan vuoden luvut ovat varsin vaatimattomat kaikilla avainmittareilla. Liikevaihto kasvaa hitaasti ja liikevoittomarginaali valuu alas, nyt jo alle kymmenen prosentin.

Tesla törmäsi autoteollisuuden ja suhdanteiden arkeen

BMW on tällä hetkellä Teslaa paremmassa taloudellisessa kunnossa, joskin tyrmäävästi edullisemmin hinnoiteltuna. Bemari kelpaisi heittämällä osinkotykkeihin, ellei Saksa perisi osingoista täyttä veroa vastoin verosopimusta.

Tilanne on ihan muuta kuin ne ilokaasua pulppuavat tarinat Teslan matkasta parin vuoden sisään maailman arvokkaimmaksi yhtiöksi. Osake on laahannut laskumarkkinassa jo kolmatta vuotta, euforian huipulta yhä -40% pakkasella.

Piikikkäitä sanoja jonossa odottavasta yhtiöstä, mutta Pörssihaukka haluaa pitää jalkansa maassa ja kiertää kaukaa hypekohteet. Teslaa se riivaa edelleen.

Massamarkkina vaikea tori

Suhdanne kyllä paranee Teslalle kuten kaikille syklisille rahan halventuessa, mutta haasteet eivät muutu. Kilpailijat pukkaavat uusia malleja kaikkiin markkinarakoihin ja varsinkin edulliseen segmenttiin, muutkin kuin BYD.

Autojen massamarkkina on vaikea tori. Odotan kilpailun pitävän kaikkien tuottajien katteet alalle ominaisesti kohtalaisen matalana.

En sinänsä epäile, etteikö Teslan automyynti jatka tuonnempana ylöspäin. Sähköauto valtaa markkinaa, vaikka suvantovaiheitakin se kohtaa kuten parasta aikaa jonkinlaista.

Toinen toinen asia mitä tahtia Tesla kipittää mukaan lukien kaikki toiminnot. En ennustele, koska pidän sitä mahdottomana yhtiön ja alan kupliessa koko ajan tavalla jos toisella.

Teslan energiavarastointi ja palvelut vetävät hyvin ja tehnevät niin jatkossakin. Mutta ne eivät tuo vielä edes viidennestä liikevaihdosta.

Osake aina vain kallis

Ihan hyvä asetelma silti Teslan kannalta. Ja yksi syy Pörssihaukan kiinnostukseen yhtiötä kohtaan.

Mutta juuri nyt tilanne on kaikkea muuta kuin ruusuinen. Tesla investoi isolla kouralla samalla, kun kate happanee ja sen myötä kassavirta.

Tesla investoinnit turpoavat kassavirtaa riuskemmin

Kauanko tämä jatkuu ja missä mitassa, vaikea povata. Joka tapauksessa hankala yhtälö huomioiden hintaa osakkeella on edelleen ihan liikaa Pörssihaukan kriteereillä.

Osake maksaa noin 240 taalaa, Teslan rullaavan 12 kuukauden eps on nippa yli kolme dollaria. P/E vaatimattomasti noin 80.

Ei se paljoa vähemmäksi laske huippuvuoden 2022 tuloksellakaan. Hype paahtaa edelleen.

Mikä sitten olisi oikea arvostustaso? En väitä tietäväni, koska Teslan kaltaisessa kohteessa on niin paljon liikkuvia ja vaikeasti punnittavia osia.

Se tekee yleensäkin kasvuyhtiöistä kinkkisiä. Varsinkin kuohuvalla syklisellä alalla.

TA puoltaa pudotusta

Jälkiviisaasti voi sanoa osakkeen olleen herkkukohde sataan taalaan pudottuaan. Sivu suun livahti.

Noissa hinnoissa houkuttaisi jo taatusti. Saattoi valitettavasti jäädä kertaluonteiseksi saumaksi.

Mutta ainakin osake on teknisesti nyt kuuma ja valmis putoamaan kenties lujaakin. Viikkokuvaajassa oskillaattorit koputtavat yliostettua.

Samalla Rate OF Change ja MACD kurottavat nollan pinnassa valmiina sukeltamaan sen alle. Asetelma tarkoittaa usein joskaan ei automaattisesti reipasta kyytiä.

Teslan viikkokuvaaja vihjaa hyistä menoa alkuvuodelle

Vastaava kuvio imaisi kurssin 2022 loppukesästä 270 taalasta 200:aan eli noin -25%. Sitä ennen keväällä sama asetelma rojautti -40%.

Ei takaa sen toistuvan, mutten yllättyisi. Kalliit osakkeet tekevät tällaista tarjoten niin mahdollisuuksia kuin riskejä ihan toisessa mitassa kuin maltillisen hintaiset.

Ei listalle väkipakolla

Kunnon rysäyksestä Tesla nousee listalle, vaikka mitenkään kauhean innostunut siitä en ole ilman suoranaista pörssiromahdusta. Jo P/E-luvut 30-40 ovat Pörssihaukan standardeilla korkeita.

Ja etenkin monien kysymysmerkkien yhtiössä. Muttei Teslan potentiaalia voi kiistääkään.

Listalla sen paikka löytyy syklisistä, ei kasvuyhtiöissä – vaikka toki sen äärisellaiseksikin voi luokitella historiansa puolesta. Mutta olosuhteet ovat muuttuneet.

Ja syklisten suositukset nojaavat Pörssihaukassa ennen kaikkea tekniseen analyysiin. Eikä Tesla ole ostorakoa vielä likikään.

Luultavasti sellaisessa käy – jos hype hellittää. Aika näyttää.

Jos houkuttelevaa rakoa ei aukea niin Tesla pysyy jonossa vaikka maailman tappiin. Meressä riittää kalaa.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta


Vastaa

Muut
Pörssihaukka somessa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka