Amazon saa kovia haastajia

Vähittäiskaupan ykkösgorilla panostaa nyt nettiin

Avoimeen markkinatalouteen kuuluu elimellisesti kilpailu, kuten autobuumin kiihtyminen osoittaa yhdellä suurella sektorilla. Kukaan eikä mikään voi koskaan pitää asemaansa varmana.

Toimialojen murrosvaiheessa saattaa aikansa vaikuttaa siltä, että yksittäiset yhtiöt jyräävät kaiken tieltään. Nettikaupan pioneeri ja nyt jo yritysmaailman mahtigorilla Amazon herättää vahvasti tällaisen mielikuvan –  mutta siihen on nyt tiedossa säröjä.

Toki se huikea menestystarina on. Korona vain kiihdytti monipuoliseksi suuryhtiöksi laajentuneen konsernin menestystä, kun eristyksen myötä kauppa siirtyi kiivaasti nettiin ja Amazonin informaatiopalvelutkin tulivat suureen tarpeeseen.

Walmart yhä gorilloista painavin

Talouslehti Forbes kuitenkin muistuttaa, että Amazonillekin on tulossa kovia kilpailijoita sen ydinalueella nettikaupassa. Niistä ylivoimaisesti raskainta nyrkkiä heiluttaa maailman suurin kauppakonserni Walmart, liikevaihdoltaan kaikkien yritysten ykkönen yli 500 miljardilla dollarilla.

Walmart, myynniltään yhä tuplasti Amazonia suurempi, kerää tulonsa perinteisesti valtavista hypermarketeistaan. Nettikauppaan se heräsi myöhäsytytyksellä, mutta aikoo ottaa vahingon takaisin korkojen kera.

Sen vastaisku Amazonille on Walmart+, joka tarjoaa asiakkaalle vajaan sadan dollarin vuosimaksulla tilausten pikaiset kotiin toimitukset ja alennuksiakin. Tavoitteena on yltää pikaisestikin 75 miljardin vuosittaiseen myyntiin.

Luku on varmasti realistinen, sillä lähes jokainen amerikkalainen asioi Walmartissa. Ruokatavaran toimittajana se on aivan omassa luokassaan.

Itsenäiset kauppa-alustat kovassa nousussa

Pörssihaukalle Walmartin liike ei tule yllätyksenä – aihe oli käsittelyssä pian sivuston auettua. Pointtina juuri se, että Walmart panostaa nettikauppaan luoden kilpailua juuri Amazonille.

Juttu on yhä ajankohtainen ja kurantti, jopa enemmän. Kuten Forbes esittää, kilpailua tulee muistakin suunnista. Nettikaupan alustat Shopify ja Etsy, jotka tarjoavat palveluaan vain toisille yhtiöille, työntyvät apajille.

Amazonin palveluunhan kuuluu toisten yritysten tuotteiden myyntiverkostona toiminta. Se on sille hyvä bisnes, mutta jo nyt monet yhtiöt valittavat Amazonin keräävän heistä tietoja omien tuotteidensa myynnin edistämiseen.

Tietenkin Amazon syytöksen kieltää. Mutta tuskinpa savua ilman tulta, ja joka tapauksessa epäilyskin riittänee ajamaan monet asiakasyhtiöt toisten palvelujen käyttäjiksi.

Nettikauppa ei ole rakettitiedettä

Shopify ja Etsy, molemmat Amazoniin verrattuna vielä pieniä joskin vauhdilla kasvavia toimijoita, sellaisen tarjoavat. Ilman intressiristiriitaa.

Ja osoittaahan vaikka perinteisen rautakauppaketjun Lowe´sin menestys etämyynnissä, ettei nettikauppa mitään harvojen ja valittujen tulokasyhtiöiden rakettitiedettä ole. Tämänkin loistoyhtiön tulevaisuutta epäiltiin muutama vuosi sitten juuri Amazonin takia – sen piti tappaa joka ainoa kauppaliike.

Lowe´s todistaa, että skenario ampuu pahasti yli. Kyse on lopulta kohtalaisen yksinkertaisesta liiketoiminnasta, jossa menestymisen ratkaisee yhtiön tuotteiden ja palvelujen laatu sekä oma kustannustehokkuus.

Eivätkä ne ole Amazonin yksinoikeuksia. Kuten eivät minkään yhtiön.

Lowe´skin on nyt historiansa kovimman ostovimman seurauksena ikävästi hintavoitunut. Mukava puoli on se, että siitä tulee piakkoin Pörssihaukan seuraava sadan prosentin kurssinsa nostaja.

Amazon on sikakallis

Kilpailun kiristyminen ei sinänsä merkitse, etteivätkö mitkä tahansa yhtiöt siinä pärjää. Amazon pysynee kasvavana ja toiminnoiltaan laajentuvana yhtiönä, mutta rusinoita pullasta se tuskin loputtomiin poimii.

Amazonin osakkeen hinta ei kyllä sisällä hitustakaan turvamarginaalia. Sen P/E-luku on reilusti yli sata, mikä konservatiivisella sijoitusmatematiikalla vaatisi kymmenien prosenttien jatkuvaa kasvua vielä vuosikaudet.

Mahdottomaksi odotusta ei toki voi tuomita, mutta kilpailun kiristyessä se varmasti vaikeutuu. Varsinkin kun nettikaupassa sillä on jo nyt vahvoja kilpailijoita, etenkin Alibaba.

Kuten Pörssihaukka aina korostaa, sijoittamisessa pärjääminen ei edellytä vain hyvien yhtiöiden bongaamista. Yhtä oleellista on osakkeiden hinnoittelu.

Mitä kalliimpi osake, sen enemmän hintaan leivotut kasvuodotukset ovat alttiit pettämään. Amazon on mahtava yhtiö, mutta osakkeen hinta vähintään yhtä mahtava.

Walmart ja Alibaba tyrkyllä suosituksiin

Tästä syystä Amazon ei mahdu Pörssihaukan suosituksiin. Hinta ei salli hitustakaan pettymyksiä, joita kaikki yhtiöt ennen pitkää kohtaavat, jos ei muun niin kilpailun seurauksena.

Jutussa esillä olevista yhtiöistä suosituksiin voivat kyllä jopa lähiaikoina yltää Walmart, Alibaba ja Etsykin. Walmart on hintava, mutta yhtiö tyypillinen varman päälle -kategorian tavaraa, joka kelpaa pelipaperiksikin.

Molempiin luokkiin se soveltuu – jos vain hinta asettuu kohdalleen. Sitä nyt odottelen.

Alibaba on hieno kannattava kasvuyhtiö ja Amazonia radikaalisti halvempi. Sen arvostuskertoimet ovat todella maltilliset yhtiön asemaan ja kasvuvauhtiin nähden.

Alibaban avainluvut tuovat makean veden suuhun

Kiinalaisena yhtiönä siihen kuitenkin liittyy paljon suurempia poliittisia riskejä kuin länsimaisten demokratioiden yhtiöihin, eikä niitä voi vähätellä etenkään Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan vain kiihtyessä.

Kiinassa hallitus on ottanut yritykset kovaan kontrolliin. Sen seurauksia on mahdoton tietää. Ja Donald Trump vihaa jokaista kiinalaista suuryhtiötä.

Muuten Alibaban hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Ja varsinkin, jahka ostohuuma taittuu ja osake korjaa alas.

Etsy houkutteleva mutta kallis

Etsy on kiinnostava voimakkaasti kasvava yhtiö, josta vahvan markkina-aseman saavuttaessaan voi kehkeytyä merkittävä toimija hamaan tulevaisuuteen. Nuoreksi yhtiöksi se on jo nyt poikkeuksellisen kannattava eli liiketoimintaosaamista löytyy.

Yhtiö tekee hyvää tulosta, vaikka panostaa samaan aikaan laajentumiseen. Kannattavuus on hiljalleen parantunut eli tulot kasvavat menoja enemmän.

Yhtälö on erittäin houkutteleva, kun liikevaihto jää yhä alle miljardin dollarin. Ylöspäin riittää tilaa vaikka kuinka.

Etsy tekee nuoreksi kasvuyhtiöksi jo kovaa tulosta

Valitettavasti elvytysraha on nostanut Etsynkin sikamaisen kalliiksi lukemattomien kasvuyhtiöiden tapaan. Yli sadan P/E-luvulla ei Pörssihaukka tartu yhteenkään osakkeeseen ilman poikkeuksellista syytä.

Niin hyvältä Etsy ei vaikuta. Mutta hinnan pudotessa maan pinnalle siitä tulisi ihan houkutteleva riskipaperi hyvin pitkään salkkuun niille, joilla on aikaa odottaa vuosiakin.

Walmart, Alibaba ja Etsy ovat nyt tarkkailussa. Kaksi ensin mainittua voivat nousta suosituksiin piankin. Kurssikehitys sen ratkaisee, eli myyntihysteriaa täytyy odottaa.

Pörssihaukan voi nyt tilata sitoumuksetta kahden viikon koeajaksi.


2 thoughts on "Amazon saa kovia haastajia"

  1. Teemu L sanoo:

    Epäsuorasti aiheeseen liittyen – painaako suosittelemasi yhtiön Axfoodin kurssia odotus Amazonin rantautumisesta Ruotsiin? Ja mikä on näkemyksesi Amazonin uhkasta Axfoodille?

    T: Teemu

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Saattaa painaakin, Amazoniahan pidetään aina tappajana vähän joka asiassa, jos sen nimi kuiskataankin niin moni panikoi.

      Onko tämä Axfoodin kurssikehityksen syy, vaikea sanoa, mutta en odota Axfoodille vaikeuksia Amazonin takia. Se tekee tuloa Ruotsiin, en tosin tiedä mitä kaikkea suunnittelee siellä tekevänsä, mutta Axfoodilla on niin vankka asema elintarvikekaupassa, että en näe sen heikentymisen riskiä Amazonin tai muunkaan takia.

      Amazonin Whole Foods -ketju ei ole mullistanut USA:n ruokamarkkinoita, vaikka se osti valmiin ketjun, joten en ymmärrä miten se voisi mullistaa Ruotsissa etenkään ruokakauppaa, jossa kauppaketjujen aseman rakentaminen on vaatinut vuosikymmeniä. Axfood osaa jo nettikaupankin.

      Lidl ei kaatanut suomalaisia tai ruotsalaisia ketjuja, ja sekin on täällä huseerannut jo kauan pitkällä kokemuksella omista markkinoistaan.

Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2020 © Pörssihaukka