Luksustalon sisällä hiukan epätasaista: kemikaalit ja vaatteet vetävät, alkoholin kuluttajat pihistelevät. New Yorkin pörssissä rysähti ruma tekninen häiriö.
Luksustuotteiden asiakkaat eivät yleensä suhdanteista hätkähdä, massia riittää kaikissa oloissa. Toki asiakaskunta ei ole monoliitti etenkään arkisemmissa tuotteissa kuten LVMH:n laatujuomissa.
Shampanjan ja konjakin myynti takelteli Q1, vaatteet ja etenkin kemikaalit tekivät kauppansa. Jälkimmäisten merkitys yhtiölle kasvaa koko ajan.
LVMH antaa vain kaksi täyttä raporttia vuodessa, Q1 ja Q3 kattavat vain liikevaihdon ilman muita lukuja. Koska segmenttien kannattavuus pysyy kohtalaisen vakaana pääosin kuva hahmottuu myyntiluvuistakin.
Liikevaihto laski kaksi prosenttia ollen 20,7 miljardia euroa, mutta kasvoi orgaanisesti ja vertailukelpoisesti kolme prosenttia. Negatiivinen ero johtuu pääosin epäsuotuisista valuuttakursseista ja yhden pienen yksikön myynnistä.
Vuosiraporttiin nähden tulos on vaisu, mutta yhtiö pitää sitä hyvänä vaikeissa olosuhteissa. Joissakin tuoteryhmissä asiakkaiden varovaisuus jatkui ja syvenikin.
Monista yksiköistä koostuva Selective Retailing jatkoi väkevää kasvua yhdellätoista prosentilla, viime vuonna se räjäytti pankin tyrmäävällä +76% kasvulla. Yksiköistä ainakin tässä kohtaa merkittävin on ylellinen kosmetiikkaketju Sephora.
Se lisää liikkeitään ympäri maailman, nyt etenkin Yhdysvalloissa. Kaikki kuluttajat eivät pode ahdistusta.
Selective Retailing tuo jo viidenneksen konsernin liikevaihdosta. Vähänkään vauhtinsa pitäessään se yhdessä kosmetiikkasegmentin kanssa kirii muotitalon rinnalle vuosikymmenen loppuun mennessä.
Kosmetiikalla on halvempaa hemmotella itseään kuin vaatteilla. Kovan kilpailun takia katteetkaan eivät sitten ole samaa tasoa kuin muodissa.
Voittoa kuitenkin, eikä ihan huonoa. Joten kelpo trendi omistajalle.
Perfumes & Cosmetics lisäsi orgaanista myyntiä 7%. Christian Diorin klassiset tuoksut Sauvage, J’adore ja Miss Dior jatkavat suosikkeina.
Guerlainia veti Aqua Allegoria -sarjan tuoksut, joita on rikastettu uudella Florabloom-versiolla, sekä sen uusilla Abeille Royale -voiteilla ja Terracotta -meikeillä. Parfums Givenchy sai vauhtia L’Interdit- sarjansa laajenemisesta.
Fashion & Leather Goods eli Muoti ja Nahka yli 2 % orgaaniseen kasvuun vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Pharrell Williams esitteli miesten klassisesta amerikkalaisesta lännestä inspiroituneen miesten kokoelmansa, joka oli suuri menestys.
Diorin naisten vaatteiden Women’s Winter 2024 live-show ladattiin netissä huimat 390 miljoonaa katselukertaa. Porukkaan mahtunee jokunen tuleva asiakaskin.
Alkoholimyynti laski orgaanisesti -12%, mutta se on segmenteistä pienin – joskin tuotteiltaan luultavasti tunnetuin. Hennessyn sijaan herkkusuut napsivat ostoskoriin halvempia brändejä.
Valuutat heiluttavat viejien nettotuloksia, mutta sitä ei kannata tuskailla, heittoa tulee molempiin suuntiin. Tällä kertaa se saattoi tuoda osakekurssin alas maaliskuun piikistä – tai mistä sen tietää.
Kurssilasku avasi uuden ostoraon vuodenvaihteen jälkeen. Tulosennusteita ei Pörssihaukka hevin tee, mutta päälle 30 euron eps pitäisi järjen mukaan rapsahtaa eli jonkin verran kasvua.
Etenkin jos korot tulevat vuoden lopulla alas. Sillä on ainakin psykologinen vaikutus asiakkaisiin ja taloudellinenkin, jos korot laskevat pari prosenttiyksikköä vuoden sisään – mikä olisi historian vinkkelistä ihan tavallista.
P/E 25 tai hiukan alle ei ole erikoistarjous mutta säällinen hinta kaikilla mittareilla kovan luokan kasvuyhtiöstä. Näillä sektoreilla ei tekoäly tai muukaan tekninen mullistus vispaa uusiksi yhtiöiden nokkimisjärjestystä.
Pörssihaukan odotuksena jatkuu, että suhdanteen elpyessä lievästi syklinen LVMH parantaa tulostaan ja tarjoaa makoisan tuottopotentiaalin vuoden parin tähtäimellä.
New Yorkin pörssiin iski eilen tekninen häiriö, jossa ainakin 40 osaketta, suurimpana markkina-arvoltaan jättiläinen Berkshire Hathaway, putosi hetkeksi jopa yli -99%! Häiriö kesti ainakin niin kauan että ehti uutiseksi – eikä ihan vähäisestä syystä.
Tekniset häiriöt ovat pörssien painajaisia lyhyelläkin kestolla. Osakkeet vaihtavat omistajaa tolkuttomiin hintoihin, yleensä tietysti rajustikin alle totutun tason. Berskshiren A-osaketta sai parilla sadalla, kun sen hinta on pyörinyt viime kuukaudet päälle 600 000:ssa.
Jotkut ehtivät karjua riemusta, jotkut kauhusta. Tekniset häiriöt saattavat antaa perusteen perua sen aikana tehdyt kaupat, mutta tilanteet ovat taatusti hankalia.
Jos joku kärsii ankaran tappion on joku voittanut, ja asian riidaton todistaminen puoleen ja toiseen voi venyä ja vanua. En tunne tarkemmin sotkujen protokollaa, muttei ainakaan käy kateeksi osakkeensa liki ilmaiseksi myyneitä heidän osuuttaan selvittäessään.
Tässä on yksi keskeisiä syitä siihen, miksi varoitin stopparien käytöstä jo vuosia sitten. Markkinahäiriöt voivat olla monenlaisia ja niiden peruuttaminen mahdollisesti työlästä ja tuskallista teknisen viankin tapauksessa.
Saati jos syynä on joku muu paniikki. Ei se tarvitse kuin kapean ostolaidan ja samaan aikaan myyntilaidan räjähdyksen.
Jos vaikka jonkun eläkesäätiön treidausohjelma sekoaa suoltaen myyntejä niin soppa on valmis. Salkkunsa täyteen automaattisia stoppareita ladanneet sijoittajat osallistuvat myyntihysteriaan itse siitä tietämättä.
Ja moni muukin. Koska treidereille on ominaista ampua ensin ja kysyä vasta sitten.
Kurssit voivat sukeltaa ällistyttävästi. Sitten ihmettelet koneesi aukaistessasi, miksi puolet salkustani on kadonnut taivaan tuuliin.
Vaikka valitsin osakkeet niin huolella – ja vielä turvasin selustani stoppareilla kuten kaikki kokeneet suosittelevat! Ettei vain tule raskaita yllätystappioita.
Älä kaiva verta nenästäsi, sitä purskahtaa ihmeen helposti. Automaattistoppari ja markkinahäiriö on siihen lyömätön yhdistelmä.
Nykyiset pörssien ohjelmat kyllä katkaisevat kaupankäynnin, jos vola kasvaa ennalta määrättyjen raamien mukaan liian suureksi. Mutta kuten tässäkin tapauksessa reagointi ei tapahdu silmänräpäyksessä.
Pörssi ilmoitti peruvansa virheen aikana tehdyt kaupat. Jokaista volamyrskyä se ei välttämättä koske, mikäli syy ei ole puhtaasti tekninen.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Tällainen kiinalaisten trendimuutoksesta luksustuotteita kohtaan kertova uutinen pisti silmään. Voi olla tulosvaikutustakin jos pysyy pitempään. https://www.tradingview.com/news/reuters.com,2024:newsml_L1N3IG0BP:0-china-s-rich-ditch-flashy-luxury-as-global-sales-stall-says-bain/
Voi vaikuttaa aikansa. Eivät nämä trendit yleensä pitkäkestoisia ole. Ellei nyt hallitus onnistu tärvelemään Kiinan taloutta kunnolla.