Kiina hillitsee sähköautobuumiaan

Pienten kaupunkiautojen tuottaja Zhidou on yksi Kiinan EV-tulokkaista

Sähköautot ovat kiehtova, mutta samalla vaikea sijoituskohde. Nuori ala kuohuu kaikista nurkistaan.

Kiinan hallitus puuttuu EV-markkinaan, koska maassa on niistä jo paha ylituotanto paljolti valtion ja aluehallintojen miljardien tukien seurauksena. Kiinassa toimii äimistyttävät 300 EV-yhtiötä.

Asiasta raportoi muun muassa Reuters. Useimmat yhtiöt ovat pieniä ja taloudeltaan niin heikkoja, että hoippuvat konkurssin partaalla. Suuremmatkin tarvitsevat ulkoista rahoitusta.

Mutta varmaan seasta löytyy myös elinkelpoisia haastajia nykyisille markkinavetureille. Hallitus haluaakin miniyhtiöiden lyövän hynttyitä yhteen taloutensa kohentamiseksi.

Hallitus myös luo tuotantosulkuja purkaakseen EV-varastoja, joiden turpoaminen heikentää katteita. Sitä ei kukaan vielä tiedä, miten sääntely kohdistuu mihinkin yhtiöön ja millä perusteella.

Kiina on arvaamaton

Uutinen muistuttaa parista asiasta. Kiina eroaa yhteiskuntana radikaalisti läntisistä demokratioista. Virkavalta voi tehdä periaatteessa mitä tahansa ilman kontrollia.

Sirpaloituneen EV-tuotannon yhtenäistäminen voi toki olla hyvinkin järkevää ja pakkorako ennen pitkää joka tapauksessa. Eihän tuollainen määrä tehtaita voi mitenkään toimia kannattavasti.

Toinen asia, onko valtion ohjaama fuusioaalto siihen paras ratkaisu. Päätösten takaa voi löytyä monen sortin ketunhäntää korruptiosta ja poliittisesta kähminnästä alkaen.

Toki tällaiseen törmää missä vain. Mutta autoritaarisessa maassa mittakaava voi olla mitä vain poliittisen ja juridisen kontrollin puuttuessa.

Moni polttaa buumissa sormensa

Toiseksi uutinen alleviivaa EV-markkinan ylikuumentumista. Tarjokkaita on jo käsittämätön määrä ja kilpailu jatkossa armotonta.

Markkina jakautuu moneen segmenttiin, joissa pärjätäkseen on tarjottava joku niche eli juuri siihen istuva koukku. Edullisten pienautojen kisa kiihtynee erityisesti, koska siellä on tungosta jo nyt.

Kuten autoteollisuudessa aina. Sähkön läpimurto ei asetelmia muuttanut, päinvastoin on korostamassa sitä.

Kiinassa jo suurin osa myydyistä sähköautoista tulee kotimaisilta yhtiöiltä. Vaikka maassa tuotetaan paljon muidenkin verrokkeja, Tesla suurimpana.

Valtaosa Kiinan sähköautoista tulee kotimaisilta tehtailta

Kuluttajien kannalta tilanne on hyvä. Kilpailu kiihdyttää teknologista kehitystä ja pitää hinnat kurissa.

Siten käy jokaisessa murroksessa, kuten tietokoneissa tai kännyköissä. Se on markkinatalouden mahtava puoli.

Monet sormet käryävät

Mutta sijoittajille se tietää hankaluuksia, jos toki mahdollisuuksiakin. Kaikille yhtiöille ei hunajaa riitä osakkeiden hinnoittelun edellyttämällä tavalla.

Sijoittajan vaikeusastetta lisäävät poliittiset riskit. Valtiot ovat suojelleet historiassa autoteollisuuttaan hanakasti.

EV voi tuoda uuden protektionismin aallon, varsinkin jos kauppasopimukset eivät sitä estä – tai valtiot ovat niitä valmiit purkamaan.

Ei todellakaan tulisi suurena yllätyksenä, jos Kiina alkaisi suojella omia EV-tehtaitaan ulkomaiselta kilpailulta. Jopa Kiinassa autojaan tuottavilta yhtiöiltä.

Kiinan ja Yhdysvaltojen kylmä sotakin ruokkii sen mahdollisuutta. Iskuun vastataan iskulla.

Vuoristorataa jo nyt

Kiinan hallitus voi halutessaan kurittaa vaikka Teslaa vielä suruttomammin kuin omia teknojättejään. Siinä eivät Elon Muskin tviitit paljoa painaisi.

Muut maat tietysti siihen vastaisivat omilla kauppamuureillaan kuten suojatulleilla. Ovathan ainakin Nio ja Xpeng jo tulossa länsimarkkinoille.

Joe Biden tuskin kavahtaisi kauppasodan kiihtymistä

Moni sijoittaja käräyttää vielä sormensa. EV-yhtiöiden osakkeet heiluvat jo nyt raivoisasti.

Hurjimpia vuoristoratoja on tarjonnut vaikkapa hetken kohuyhtiö Lordstown, jonka kurssi loikkasi SPAC-vaiheen kymmenestä taalasta muutamassa viikossa 30:een. Ja nyt upoten jo vitosen tuntumaan.

Vauhdikkaita tilanteita riittänee kaikkien EV-osakkeiden omistajille. Hermoja kysytään ja tappioihin kannattaa varautua.

Huomenna Alibaban tytäryhtiöön Alipayhin kohdistuvasta sääntelystä.

Fonttia ei ole vaihdettu, katselemme vaihtoehtoja.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2025 © Pörssihaukka