Suurvaltavääntö poiki uuden miinan

Mistä näitä pirulaisia riittää! Kuva: Pörssihaukka / Midjourney AI

Koska Pörssihaukka on saanut runsaasti uusia tilaajia ja etenkin koejäseniä, on paikallaan käydä uudestaan läpi sijoittamisen perusasioita sopivissa raoissa. Se myös helpottaa sivuston hyödyntämistä.

Yksi Pörssihaukan ja toki muidenkin täyspäisten toimijoiden sijoitusstrategian kulmakivistä on hajautus. Salkkua ei saa keskittää liikaa, jos haluaa hallita riskit ja turvata varman ja hyvän pitkän aikavälin tuoton.

Olen eri yhteyksissä aihetta käsitellyt, vaikkapa tuossa reilu kolme vuotta sitten suurvaltapoliittisten riskien näkökulmasta. Muistutin, että yhtiöt voivat joutua suurimpien pelureiden nappuloiksi kykenemättä itse asiaan mitenkään vaikuttamaan.

Tästä ei valitettavasti ole jutun jälkeen esimerkkejä puuttunut, pahimpana tietenkin Venäjän murharetki Ukrainaan valtavine seurauksineen. Mutta kovaa on vääntö myös Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä – eikä vain niiden.

Sehän on poikinut armottoman teknologiasodan, jota saa maistaa jo hiukan jutussa esiin tuotu Applekin, kun Kiina kielsi virkailijoiltaan sen puhelimet työkäytössä. Kyse on tuskin muusta kuin Yhdysvaltojen näpäytyksestä, mutta Applen nenän alle siitä lasku lätkäistään.

EU: Kiina dumppaa sähköautojaan

Suurvaltapolitiikkaan kuuluu protektionismi eri muodoissaan, vaikka sitä ei sellaiseksi tunnustettaisi. Nyt EU heräsi Kiinan kimppuun syyttämällä sitä sähköautotehtaidensa tukemisesta vapaiden markkinoiden vastaisesti.

EU:n mukaan Kiina helpottaa omien tuottajiensa taloutta, jotta ne voisivat vallata markkinoita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kiinalaiset sähköautot ovatkin rynnineet Euroopan markkinoille halvat hinnat kilpailuetunaan.

Kiina kuittaa syytöksen protektionismina, jolla suojellaan EU:n omaa tuotantoa. Luultavasti molempien väitteissä on vinha perä.

Kiinan teollisuuspolitiikkaan on kuulunut omien tukeminen kriittisessä vaiheessa. EU taas haluaa rakentaa tullimuurin, jotta Euroopalle tärkeä autoteollisuus pysyisi elinkelpoisena halpatuonnin paineessa.

EU:ssa on 14 miljoonaa autotyöläistä. Saksassa ja monessa itäisessä EU-maassa autoteollisuus tuo sektoreista suurimman palan kansantuotteeseen.

Teslakin tikunnenässä

EU ei kuitenkaan ole vain kiinalaisten yhtiöiden kimpussa, vaan niputtaa poppooseen länsiomisteisiakin tehtaita, ennen kaikkea Teslan mutta muitakin BMW:stä alkaen. Niillähän on Kiinassa isot tehtaat ja Euroopassa innokkaita asiakkaita.

Kiinan Teslalle tarjoamat edut ovat yleisesti tunnetut: verohelpotukset, matalakorkoiset lainat, asevelihintaiset teollisuustontit huippupaikoilta… EU:ta ne alkoivat närästää, kun Teslan Kiinan tuotanto vyöryi Eurooppaan sikäläisen markkinan taantuessa.

Onkos tullut nautittua nurkan takana tukiaisia? Kuva: Steve Jurvertson, Wikicommons

Jos EU asettaa pakotteita, Kiina varmasti vastaa tavalla tai toisella. Luultavasti samanlaisella protektionismilla täkäläisiä vientituotteita vastaan.

Vaikka tämäkään kiista ei tullut puskista, on niitä vaikea ennustaa. EU ei ehkä olisi riehaantunut sotajalalle ilman jo jokseenkin varmaa taantumaa niskassaan.

Prosessin lopputulostakaan ei voi vielä tietää. Mutta autokonsernien pääkonttoreissa ei varmasti nyt juhlatuuli puhaltele.

Teslakin muuttui kuolevaiseksi

Tämäkin episodi muistuttaa hajautuksesta. Yhtiöille voi tapahtua kaikenlaista niiden omista toimista riippumatta.

Warren Buffettin lohkaisu hajautuksen tarpeettomuudesta riittävällä tietopohjalle varustetulle on ylimielistä hybristä, joka ei tunnusta jokaisen haurautta todellisuuden arvaamattomuuden edessä. Huttua voi pamahtaa tuulettimeen mitä ihmeellisimmistä pusikoista.

Ei tästä välttämättä tulenkatkuista tappelua synny, vaan mistä tietää, kun Kiinan ja länsimaiden välit ovat valmiiksi kuralla. Roiskeet voivat osua minne vain.

Pari vuotta sitten Tesla oli monosijoittajien eli hajautuksesta piittaamattomien ehdoton suosikki. Sen aurinkoiselle polulle ei voinut langeta edes varjo.

Sittemmin Teslakin joutui keskelle kovaa kilpailua kuten Pörssihaukka hyvissä ajoin ennusti. Alennusmyynneillä se kykeni puolustamaan markkinaosuuttaan, mutta katettaan heikentäen.

Tesla pysyy jonossa

Todella hintavan Teslan osakekurssi on seilannut laveassa markkinahaarukassa kohta kolme vuotta. Jokaisessa yhtiössä ja osakkeessa piilee riskinsä.

Teslan osake on haljuillut paikallaan jo kolmisen vuotta

Saa nähdä, kuinka soppa autotehtaisiin vaikuttaa. Saattaa ratketa isommitta lommoitta, muttei se ainakaan hyvää tiedä.

Tesla on tätä nykyä Pörssihaukan jonossa ja saattaa listalle nousta. Toki tämä sähläys täytyy ainakin katsoa loppuun.

Mutta sen kuten jokaisen kohteen riskiä on syytä madaltaa hajautuksella. Maailmassa riittää hyviä kohteita pilvin pimein. On järjetöntä pelata yhden tai muutaman kortin varassa.

Riemastuttavaa palautetta

Hajautus ei estä pärjäämistä. Siitä antoi ilahduttavan muistutuksen eilen Pörssihaukassa kaksi vuotta ollut tilaaja, joka avasi pärjäämistään pääosin defensiivisiin keskittyneellä salkullaan.

Defensiiviset ovat hyvä vaihtoehto kiperinä aikoina

Sen tuotto päihittää SP500-indeksin, mikä ei akateemisten tutkijoiden ja kellokkaiden mukaan ole edes mahdollista. Eikä ainakaan noin leveällä salkulla sisäpiirien ulkopuoliselle sijoittajalle.

SP500:n kepitys ei ole ihan mitätön saavutus

Kyllä se vain on mahdollista. Tarvitsematta tanssia veitsen terällä paremman tuoton toivossa.

Huomenna esittelyssä ResMed. Se alkaa piakkoin maistua ostokoriin, joskin pudotus ei välttämättä ole vielä pulkassa.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta


2 thoughts on "Suurvaltavääntö poiki uuden miinan"

  1. Timo Lappeteläinen sanoo:

    Pörssihaukassa alusta asti mukana olleena, olen kokenut teknisen analyysin auttavan merkittävästi ostojen oikeassa ajoituksessa osumaan pohjille ja välttämään ostamista ”kalliilla”.

    Osumatarkkuus on parantunut huomattavasti ja seuraavat Pörssihaukan seurannassa olevat yhtiöt olivat tukevasti plussalla, ensimmäinen yli 20 % ja muut yli 10 %.

    Gilead Sciences, Visa, Lam Research, Axfood, Ross Stores

    Terveisin, Tyytyväinen tilaaja.

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Loistavaa, kiitos Timo!

Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka