Kokemuksia halpavälittäjä Degirosta 4

De Girolle voi siirtää rahaa pikaisesti Trustlyn avulla

De Giro -sarjan piti olla jo pulkassa, mutta uuden kokemuksen myötä se jatkuu. Halpavälittäjän erikoispiirteisiin kuuluu rahansiirron kaksi mahdollisuutta. Normaalin tilisiirron ohella asiakas voi pikasiirtää varoja Trustly-järjestelmällä.

Trustly on itsenäinen maksuoperaattori, jotka ovat yleistyneet netin kehittyessä. Trustlyn pikasiirto on muutamia kertoja sitä käytettyäni toiminut hyvin.

De Giro ilmoittaa, ettei se vastaa kolmannen osapuolen eli Trustlyn aiheuttamista rahansiirron viivästyksistä. En ollut kiinnittänyt asiaan suuremmin huomiota, koska syytä ei ollut.

Muutama viikko sitten halusin siirtää rahaa De Girolle. Koska olin tehnyt sen Trustlyn kautta ennenkin, kaivoin nettipankistani yhtiön tilinumeron laittaen siihen aikaisemman viitenumeron.

Esimerkiksi Nordnetin tilisiirroissa jokaisella on henkilökohtainen ja muuttumaton viitenumero, jota tulee aina käyttää. Muuten raha ei löydä oikealle tilille.

Trustlya käytettävä ohjeiden mukaan

Kun rahat eivät ilmestyneet viikon odottelun jälkeen, otin yhteyttä De Giron asiakaspalveluun ensin meilitse ja sitten soittaen. Selvisi, että olin tehnyt siirron väärin: Trustlya voi käyttää vain pikasiirtona De Giron sivujen kautta.

Siinä tapahtuneet ongelmat hoituvat De Giron mukaan automaattisesti siten, että raha palautuu asiakkaalle kahden viikon sisällä. Mutta olin toimittanut rahaa suoraan Trustlyn tilille, joten tilanne oli toinen.

Eikä De Giro ei voinut asialle mitään tehdä – vaikka raha oli tarkoitettu sen tilille. Koska kyseessä oli se kolmas osapuoli.

Minun piti ottaa yhteyttä Trustlyyn. De Giro laittoi vielä selvitystä varten Trustlyn asiakaspalvelun nettiosoitteen, mutta asia sinänsä jäi omiin hoteisiini.

Omasta tilipankistakin ilmoitettiin, että he eivät voi tällaisessa tilanteessa auttaa. Oikaisupyynnölle ei ollut perustetta, koska siirto itsessään oli tehty muodollisesti oikein Trustlyn suomalaiselle pankkitilille.

Virheille oma nettihakemus

Virhe jäi minun ja Trustlyn setvittäväksi. Tuhansia euroja koskevan ongelman luonne selvisi minulle juuri viikonlopun kynnyksellä, joten hermoiltavaa riitti.

Varsinkin kun kaivoin netin keskustelupalstoilta kokemuksia Trustlysta. Ruotsalaista operaattoria käyttävät etenkin rahapeliyhtiöt. Kommentteja riitti moneen lähtöön eli myös kiukkuisia ja pelottavia.

Rahasiirron ongelmat eivät liene tavattomia, sillä Trustlylla on niitä varten erillinen nettihakemuksensa. Se on helppo ja nopea täyttää.

Eniten vaivaa vaatii todistus rahansiirrosta. Sen voi tehdä helposti ainakin kuvakaappauksella.

Puhelinpalvelu toimi hyvin

Laitoin hakemuksen dokumentteineen sisään ja sain vahvistuksen siitä meiliini.

Trustlylla on myös Lontoossa toimiva puhelinpalvelu, joka toimii kuitenkin vain arkipäivinä 9-12 sikäläistä aikaa. Soitin sinne varmuuden vuoksi heti maanantaina palvelun auetessa, ja yllätyksekseni puhelimeen vastasi suomenkielentaitoinen ihminen.

Selvitin virheen. Ystävällinen asiakaspalvelija tarkisti dokumentin, jonka totesi olevan kunnossa. Hän lupasi rahan palaavan tililleni joidenkin päivien sisällä.

Näin tapahtui. Eikä siitä mennyt mitään käsittelykuluja.

Luottamukseni vahvistui

Itse aiheuttamani sotku selvisi lopulta helposti ja moitteetta. Sekä Trustlyn että De Giron asiakaspalvelu toimi hyvin.

De Giron passiivisuus ongelmassa toki ärsytti, mutta kolmikantaisen järjestelmän kannalta se oli loogista. Vastauksia ja neuvoja riesan hoitamiseen sain.

Kolmannen osapuolen käyttö tilisiirroissa saattaa tuottaa häiriöitä, mutta kokemus loi minulle vahvan luottamuksen Trustlyyn. Ongelmat ratkeavat.

Siirsin rahaa Trustlyn kautta muutama päivä sitten, tällä kertaa protokollan mukaisesti De Giron sivujen kautta. Raha ilmestyi tilille samana päivänä joidenkin tuntien viiveellä.

Sarjan aiemmat osat yksi, kaksi ja kolme. Degirolla ei voi enää sijoittaa suomalaisiin osakkeisiin, mitä käsittelee tämä juttu.


Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2020 © Pörssihaukka