Tuotantoketjut elpyivät, hinnat laskivat

Kyytiin vain, ei ole rahti enää hinnalla pilattu. Kuva: Wzhkevin, Wikicommons.

Yhdysvalloissa julkistetaan tänään kovasti odotettu inflaatioraportti. Viime kuukausien myönteiselle kehityksella kaivataan jatkoa.

Ainakin sitä tapahtuu koronan raastamissa tuotantoketjuissa. Niiden häiriöt ovat ruokkineet inflaatiota paljon enemmän kuin keskuspankkien syyllistämiseen keskittynyt keskustelu tuo esiin.

Amerikkalaisissa talouslehdissä, varsinkin Wall Street Journalissa, on viime viikkoina perattu laajasti tuotantoketjujen elpymistä ja sen vaikutusta inflaatioon. Vuoden takaa tilanne on muuttunut oleellisesti.

Korona aaltoilee yhä ympäri maailmaa, mutta vähäisin taloudellisin rasittein. Se näkyy monella sektorilla.

Tuotantoketjujen toipumisen ohella laskusuhdanteen leikkaama kysyntä tasapainottaa tilannetta. Tätähän Pörssihaukka on jo kauan povannut.

Baltic Dry romahti

Laivarahtien ylikuormitus on muuttunut jo ylitarjonnaksi. Satamat eivät enää pullistele ruuhkista, toimitusajat ovat nopeutuneet merkittävästi.

Yhdysvaltojen tavaratuonnin volyymit ovat pudonneet koronakevään 2020 tasolle. Sen myötä tietysti rahtien suhdanneherkät hinnatkin.

Laivarahtien hintaa mittaava Baltic Dry – indeksi on jo yli -80% alempana kuin piikissään syksyllä 2021. Se on nyt täsmälleen samalla tasolla kuin 2019 alussa.

Tuolloin maailmantalous alkoi toipua edellisestä normaalista laskusuhdanteesta – korona oli ulkopuolinen shokki. Ja 2019 alussa puhkesi osakkeiden nousumarkkina, jonka korona sitten katkaisi.

Baltic Dry koluaa jo taantumatasoja

Olemme hyvin samankaltaisessa raossa. Osakesijoittajan kannalta hyvässä sellaisessa.

Varastot täynnä

Logistiikka on kauttaaltaan halventunut, kun systeemit pelaavat ja monella sektorilla kuljetustarve hiipui, kuten rakennustarpeissa. Puutavara liikkuu heikosti, mikä näkyy sen hinnassakin.

Osaltaan vaikuttaa kulutuskäytöksen muutos. Koronaeristys kiihdytti fyysisten tuotteiden kysyntää, nyt vetävät enemmän erilaiset palvelut.

Vähittäiskauppojen ja tuottajienkin varastot ovat täyttyneet. Se parantaa kauppiaiden neuvotteluasemaa ja tuo tuotteiden hintoja alas.

Pörssihaukan rautakauppias Lowe´s arvioi, että tuottajahintojen lasku heijastuu yhtiön vähittäismyyntihintoihin tänä vuonna. Ja ainakin se kohentaa kauppiaiden kaventuneita marginaaleja.

Tuotantokustannusten putoaminen ulottuu vähän kaikille sektoreille. Se kohentaa useimpien tuottajienkin kannattavuutta, jos kohta kysynnän laantuminen tuo ongelmia.

Konepajojen ralli perusteltu

Kustannusten lasku selittää keskeisen osan pörssien viime kuukausien vahvasta vireestä. Se näkyy varsinkin hintapaineista kärsineissä yhtiöissä kuten konepajoissa alihankkijoineen.

Kyydistä ovat nauttineet liki kaikki Pörssihaukan kyseisen sektorin yhtiöt: Kone, Scanfil, Valmet, Atlas Copco, Nolato, Ferrari, Caterpillar, Illinois Tool Works.

Monet tulkitsevat kurssirallit markkinoiden ylioptimismiksi, mutta kustannusten lasku parantaa taatusti niiden asemaa. Se on normaali osa suhdannekiertoa.

Valmetin konetuotanto kärsii kustannusten noususta ja hyötyy laskusta

Kuten Pörssihaukka aina alleviivaa, pörssit katsovat eteenpäin. Kalliin rahan hapattama suhdanne leikkaa kokonaiskysyntää, mutta myös kustannuksia.

Yhtiöiden kannattavuus elpyy ensin. Talouskasvun taantuminen tuo korot alas, mikä virkistää ennen pitkää kysynnän.

Kustannusten putoaminen on noususuhdanteen ensimmäinen askel. Pörssien nousu on täysin perusteltu, mikäli kehitys samana jatkuu – kuten historian nojalla pitäisi.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka