Tulossatoa: Hype ei tee hyvää

Elon Musk sai juhliinsa kutsumattomia vieraita. Kuva: Pörssihaukka / Midjourney A

Tuloskatselmus aloitetaan Pörssihaukan listan ulkopuolisesta joskin esillä usein olleesta yhtiöstä Teslasta. Sen tuore Q1-raportti oli kehno ainakin verrattuna muutamien viime vuosien osareihin.

Nettotulos rojahti -24% etenkin autojen alennuskuurin takia – Tesla on laskenut hintojaan 15-25% markkinasta riippuen. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta yhä +18%, mutta murentunut kannattavuus veti liikevoiton -26% pakkaselle, nettotuloksen hiukan vähemmän.

Ennätykselliseen Q4:een verrattuna luvut ovat vielä karummat. Liikevaihtokin sakkasi liki -7%.

Taustalla on useampi tekijä. Korkeat korot hillitsevät kuluttajia, tuotantokustannukset nousivat ja sähköautomarkkinan kilpailu on kiristynyt.

Teslan autoteollisuudessa vahvat katteetkin suorastaan romahtivat liikevoittomarginaalin liki puolituttua 11,4 prosenttiin (19,2%). Ei se huono ole edelleenkään, mutta optimistit odottivat niin liikevaihdon kuin kannattavuuden kiipeävän maailman tappiin.

Sakkaus ei yllätä

Tietysti samoja ongelmia on kilpailijoillakin, varsinkin kun suhdanne painaa – ja autoteollisuus on vahvasti syklistä liiketoimintaa. Mutta Teslan ennusteiden keskeinen teema on ollut yhtiön poikkeuksellisuus.

Autoteollisuuden ja makrotalouden dynamiikan ei pitänyt sitä koskea, koska Tesla ei ollut tavallinen yhtiö ja tuote. Varsinkaan kilpailun osalta, jonka se innokkaimpien visionäärien mukaan oli jo voittanut lopullisesti.

Pörssihaukka asettui alusta asti näkemystä vastaan, kuten talvella 2020 EV-hypen aivan huipulla. Peruste: autoteollisuus on aina ollut erittäin kilpailtu ja sirpaleinen ala, jossa kullakin tuotteella ja valmistajalla omat kilpailuvalttinsa ja kohtalaisen uskolliset asiakkaansa.

Teslan Q1: suhdanne ja kilpailu kuokkavieraina

Vielä pari vuotta sitten monet väittivät perinteisten autojättien päätyneen jo hautaan, koska ne eivät osanneet tehdä sähköautoja. Eivätkä varsinkaan kilpailukykyisiä.

Lepikkoon hurahti tämäkin oletus. Vaikka Tesla on niitä edellä EV-kisassa, erot ovat tasaantuneet äkkiä. Vanhat sarvikuonot iskivät takaisin – totta kai.

Ja tietysti kisaa kiristävät uudet tehtaat. Niitäkin hyörii markkinoilla iso liuta.

Autoilijat patriootteja

Ja Pörssihaukan puntarointien mukaisesti autoilijat ovat varsin patrioottista väkeä suosien kotimaista, jos sitä tarjolla on. Suurimmassa EV-markkinassa Kiinassa edullista laajaa mallivalikoimaa tarjoava BYD meni jo heittämällä Teslan ohi kirien kohti globaaliakin markkinajohtajuutta.

Saksassa Tesla on yhä myydyin EV-brandi, mutta kotimaiset konkarit läähättävät jo niskaan. Konsernitasolla useampien merkkien valmistaja Volkswagen jätti Teslan jo taakseen.

Yllättävän hyvin myyvät myös muut kuin Tesla ja saksalaiset sähköautot. Ja varsinkin jos mukaan lasketaan hybridit, joiden suosiota sähkökriisi luonnollisesti ruokki.

Tesla johtaa EV-brandina Saksassakin, mutta markkinaosuus on jo valovuoden päässä hallitsevasta

Tesla on myös menettämässä joitakin etujaan, kuten Kiinassa nauttimansa veroalennuksen. Sen Shaghain tehdas maksoi tähän asti yhteisöveroa 15% normin 25% sijaan, mutta sopimus päättyy kohta.

Vaikea kuvitella viranomaisten sitä uusivan. Tesla on nauttinut poliittisesta myötätuulesta Kiinassa hallituksen suitsiessa päästöjä, mutta kotimaisten tuottajien ryntäyksen toteuduttua siihen tuskin löytyy enää motiivia.

Tätäkin Pörssihaukka povasi. Kansalliset intressit ovat aina työntyneet autoteollisuuspolitiikkaan, mihin se muuttuisi.

Matalampi kate, riskisempi investointi

Ei Teslalla toki huonostikaan mene, ainakaan autoteollisuuden raameissa. Mutta odotus sen katkeamattomasta raketoinnista asettuu jo toiseen valoon.

Siitä tulee autotehdas toisten joukossa. Kasvaa se varmasti jatkossakin, johonkin mittaan ja tahtiin, mutta visiot globaalista dominoinnista voi unohtaa.

Sen vuoksi on vaikea uskoa sen katteidenkaan palaavan huippulukemiinsa. Tietysti suhdanteen parantuminen jeesaa sitä kuten muitakin, mutta kilpailu pitää hinnoitteluvoiman aisoissa jatkossakin.

Kannattavuuden heikentyminen taas tekee investoinneista riskipitoisempia. Yhtälön kiperyyttä kuvaa, että Tesla käytti Q1 investointeihin kaksi miljardia, lähes koko liikevoittonsa verran.

Kurssi sukeltanut rankasti

Laskelmien pettäessä tuloskunto heikkenisi edelleen. Ehkä, ehkä ei. Mutta autoteollisuus nielee paljon pääomaa, niin Teslalta kuin muilta, eikä se salli kummoisia virhearvioita kannattavuudessa.

Vaikeudet näkyvät Teslan osakkeessa, joka on saanut luista kyynärpäätä jo toista vuotta. ATH:sta on sulanut yli -50%, eikä lasku ole Pörssihaukan teknisen analyysin mukaan päättynyt eli alemmas tullaan nykytasolta.

Onhan Tesla edelleen ollut loistosijoitus riittävän aikaisin ostettuna. Mutta hypen huipulta ihan muuta, varsinkin jos kurssi yhä sukeltaa.

Syytä olisi. Q1:n nettotulos 2,5 miljardia on vaatimaton edelleen 600 miljardiin markkina-arvostetulle yhtiölle.

Kilpailijoiden osakkeissa katastrofi

Rullaavan 12 kuukauden osakekohtainen tulos jää alle neljän taalan. Se tekee P/E:ksi yhä noin 50. Joten hintaa piisaa edelleen.

Tapaus alleviivaa, miksi Pörssihaukka karttaa huippuhintaisia hypeyhtiöitä. Posketonta kasvua on vaikea pitää yllä ylettömiin. Pohjattomat odotukset hinnoittelussa yleensä kostautuvat.

Toki Tesla olisi edelleen rankasti voitolla vaikkapa neljä vuotta sitten ostettuna. Mutta surkea jo pari vuotta sitten.

Ja lukemattomat hypeosakkeet sitäkin pahemmin, vaikkapa Teslan kilpailijat Nio, Xpeng ja Rivian. Niiden hinnoitelu oli juuri niin katastrofaalista kuin kyseisessä jutussa varoittelin.

Ja etenkin kokemattomat sijoittajat näihin miinoihin herkimmin polkevat raketoivien kurssien huumaamana. Ja naureskelevat varoituksille. Elät vain kerran! kuului tuoreimman sijoittajahypen iskulause.

Ferrari toista maata

Aivan toinen on tilanne Pörssihaukkaan syksyllä 2020 nostetulla Ferrarilla. Autolegenda kasvaa ja kannattaa entiseen tapaan näinäkin hankalina aikoina.

Superbrandilla ei ole massa-autojen murheita. Sen kysyntää eivät horjuta suhdanteet. Kilpailu on sen segmentissä merkityksetöntä.

Ferrarin ei tarvitse puolustaa markkina-asemaansa alennusmyynneillä. Kannattavuus jatkaa autoteollisuudessa omassa sarjassaan ja kasvu on aina vain tasaista.

Vain koronashokki rumentaa Ferrarin kasvua ja tuimaa katetta

Osakekurssi on +60% plussalla 2,5 vuodessa. Korkealle on Ferrarikin hinnoiteltu ja siksi nyt odota-suosituksella. Muita murheita ei näköpiirissä vilku.

Teslan tilanne on paljon arvoituksellisempi. Vaikka yhtiö sinänsä kiinnostaisi, pysyy se näillä hinnoilla tarkkailulistalla.

Omnicom tasaisen hyvä

Syklinen on Pörssihaukan mainosjätti Omnicomkin, joskin aivan toista tyyppiä vähän kaikin tavoin. Konkari kasvaa hitaasti, mutta kannattaa tasaisen hyvin viileissäkin suhdanteissa.

Q1 on siitä paraatikappale. Liikevaihto pysyi jokseenkin ennallaan 3,4 miljardissa, eivätkä kustannuksetkaan muuttuneet. Omnicom hallitsee ne todella hyvin.

Se on vähän pääomaa vaativan työvoimavaltaisen bisneksen etu. Väki mitoitetaan kysynnän mukaan. Muut kiinteät kulut eivät taloutta heiluta edes inflaation laukatessa.

Luvut pysyivät muuten jokseenkin vertailukauden tasolla, joskin talletuksista ja arvopaperiomaisuudesta kertyneet korkotuotot kohensivat liikevoittoa +10%. Nettokorkomenoja kertyi kyllä, mutta 30 miljoonaa vähemmän.

Omnicom siis hyötyy korkeista koroista! Osoittaa talousosaamisen ja vakavaraisuuden tasoa.

Hurja tuotto helpolla kohteella

Kun verojakin yhtiö maksoi vertailukautta vähemmän, jäi viivan alle osakekohtaista tulosta yli +20% enemmän eli 1,11 taalaa. Ainakin osittain kyse on siis kertaluonteisista eristä.

Hyvin silti näissä oloissa. Luotettavuutensa takia Omnicom listalle nousikin. Ikävät yllätykset omistajaa harvoin kiusaavat.

Omnicomin luvuissa isoin heitto korkotuloissa!

Ja ajan mittaan tuloskin kipittää ylöspäin jo omien osakkeiden ostojen ansiosta. Niitä se työntää takkaan yleensä muutaman prosentin osakekannasta vuosittain.

Päällisin puolin vaatimaton sijoituskohde Omnicom on ollut Pörssihaukalle menestystarina. Osake nousi listalle kesällä 2020 50 taalan nurkilla.

Osake sai lunasta-suosituksen kiivettyään 90 taalaan. Osinkoineen voittoa kertyi noin +100%. Myöhemmät osta-suosituksetkin ovat osuneet aika hyvin kurssimonttuihin, viimeiset vähän päälle 60 taalassa.

Monttua odotellessa

Juuri tällaiset yhtiöt ovat Pörssihaukan yhden lajin lempilapsia: vakaasti kasvava kovaosinkoinen konkari, jota saa paniikkimyynneissä pilkkahintaan. Koska syystä tai kolmannesta markkinat unohtavat sen liki riskittömyyden.

Korona toki iski tavallista lujempaa. Mutta se olikin historiallinen poikkeustila.

Kurssi heiluu hullun lailla, tulos ja osinko eivät

Euforian taas iskettyä kuten viime kuukausina osakkeesta voi luopua rasvaisella voitolla. Ja odottaa uutta polkumyyntiä.

Nyt osake taas käy turhan lämpimänä jo osinkotuotolla mitattuna ja myös teknisesti. Sentimentti kääntyy vielä. Sitten taas ostoksille.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


2 thoughts on "Tulossatoa: Hype ei tee hyvää"

  1. kari kangassalo sanoo:

    Eli Teslat kannattaa myydä pois ja ostaa ostosuosituslistalta jotain kivaa tilalle?

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Nämä ovat hankalia kysymyksiä. Lähtökohtaisesti en tee suosituksia kuin Pörssihaukan osakkeista, vaikka toki muitakin sivustolla käsitellään, kuten Teslaa useastikin. Jutun pointti oli etupäässä se, että sikakalliit osakkeet sisältävät aina paljon riskiä, jonka realisoitumiseen ei paljoa vaadita.

      Teslan tulevaisuutta en isommin ennustele, paitsi jo jutussa todetun, että se on saavuttanut koon, jossa autoteollisuuden lainalaisuudet vaikuttavat siihen kuten muihinkin. Eli kovaa kilpailua ja sen seurauksia.

      Toisaalta en epäile, etteikö Tesla kasva jatkossakin. Ja sen puoleen Pörssihaukkakin on siitä periaatteessa kiinnostunut. Mutta ihan TA:n puolesta odotan sen kurssin tulevan vielä alemmas.

      Kannattaako myydä vai ei, se on monipiippuinen juttu. Jos Teslaan uskoo en näkemystä sinänsä riitauta, mutta en ainakaan itse sitä nyt ostaisi. Ja ostokohteitahan Pörssihaukassa taas on, tälläkin hetkellä vahvoissa kasvuyhtiöissä.

Vastaa

Muut
Pörssihaukka somessa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka