Sähköautomarkkina pirstaloitui jo

Fordin ikonisen Mustangin sähköversio kisaa autoilijoiden sieluista

Pörssihaukassa on vain yksi sähköauto- eli EV-yhtiö ELMS, joka aloittaa sähköpakujen tuotannon Yhdysvalloissa näinä päivinä. ELMS:n listautumishinta vaikutti riittävän mielekkäältä riskiin nähden, vaikka aivan arvoitushan yhtiö toistaiseksi on.

Muut EV-yhtiöt eivät ole mahtuneet edes riskipapereihin holtittoman hinnoittelunsa takia. Sillä, vaikka yhtiöt kuinka hyväksi aikanaan osoittautuisivat, täytyy odotukset aina suhteuttaa osakkeen hintaan – ja se tuuppaa lähes poikkeuksetta kylmän ringin kankkuihin.

Pörssihaukka on aihetta laajasti perannut muutamissa artikkeleissa, viimeksi joulukuussa vähän ennen EV-sektorin pudotusta pörsseissä. Vaisua on sen meno sieltä asti ollutkin.

Pörssihaukan EV-pessimismi on pohjannut uusiin tuottajiin kohdistuneiden odotusten epärealismiin. Ja sen avaintekijänä kilpailu, joka automarkkinassa perinteisesti velloo raivoisasti kaikissa segmenteissä ja markkina-alueilla.

EV-yhtiöiden hinnoittelu olettaa tulokkaiden kaappaavan markkinat nopeasti ja kattavasti. Tällainen ajattelu kohdistuu tyypillisesti kaikkiin innostusta nostaviin startupeihin, joissa voi yhdistää uutuudenviehätyksen ja äkkirikastumisen haaveen.

Valmistajien kirjo jo laaja

Mutta etenkin autoteollisuuden kaltaisessa perinteisessä ja koko maailman kattavassa jättisektorissa tulokkaiden on erityisen vaikeaa saavuttaa monopoliasemaa tai edes sen suuntaista. Vaikka se teknologisen murroksen alkuvaiheessa saattoi vaikuttaa jopa ilmeiseltä.

Näin sijoittajat usein tulkitsevat kaikkia murroksia hingutessaan valloittajien kelkkaan. Mutta alan historia ei skenaariota puolla. Eivät myöskään enää tosiasiat.

Sen voi nähdä jo, vaikka sähköauto konttaa vasta vaipoissa. Tuoreet uutiset ja tilastot kertovat juuri siitä, mitä Pörssihaukka on odottanut: EV valloittaa maailmaa, mutta yhä useampien valmistajien voimin.

Ja yhä enemmän apajalle työntyvät perinteiset tehtaat. Joilla on ylivertainen kokemus autojen tuottamisesta, joskaan ei vielä EV:n.

Volkkari jyrää Saksassa

Euroopan suurimmassa automarkkinassa Saksassa valmistajien kuluneen vuoden selvä ykkönen on Volkswagen-konserni useine merkkeineen ja malleineen. Kotikenttäedun turvin autotehtaiden markkina-arvoltaan ylivoimaisesti suurin Tesla jää kirkkaasti taakse.

Teslan halvin versio Model 3 kuuluu toki myydyimpiin malleihin. Mutta kaukana eivät kiri muutkaan varsin tuoreet haastajat. Edulliset Hyundai Kona, Renault Zoe ja Daimlerin miniauto Smart Fortwo yltävät liki samoja lukuja.

Reilusta sadasta tuhannesta myydystä autosta Teslan Model 3 haukkaa reilun kymmenen prosentin palan. Model Y:n puuttuminen listasta johtunee toimitusten rytmityksestä, mutta se ei avainpointtia muuta.

Sähköauto yleistyy Saksassa – lukuisten valmistajien voimin

Siis kovaa kilpailua. Vähän kaikki valmistajat huhkivat jo mukana, ja yhä uusia malleja pusketaan tuotantolinjoilta kiihtyvää tahtia.

Kiinalaiset rynnivät kotimarkkinassaan

Uutiset kertovat samaa kaikilta suunnilta. Kiinassa, joka on Teslan ja sikäläisten tehtaiden Nion, Xpengin ja Li Auton osakkeiden hillitöntä hinnoittelua tukeva suuri kertomus, tulokkaiden tuotteet vetävät mallikkaasti.

Tilasto kertoo Teslan toimittaneen Kiinasta kotimarkkinoille ja vientiin elokuussa liki 45 000 autoa. Mutta kas – Kiinan perinteinen oma tehdas BYD myi yli 60 000 ja GM:n kiinalainen tyräryhtiö Saic lähes saman verran kuin Tesla.

Ja ne siis pelkästään Kiinassa. Teslan luku sisältää vientiautotkin.

Tesla on myös joutunut Kiinan viranomaisten silmätikuksi oltuaan aiemmin sen lellikki. Kireät suurvaltasuhteet ja Kiinan tavoittelema teknologinen omavaraisuus voivat tuottaa Teslalle ikäviä käänteitä.

Kovaa kisaa Norjassakin

Sähköautoilun pioneerimaassa Norjassa, jossa EV hallitsee jo automarkkinaa, tilastot ovat samanlaiset. Tesla, joka aiemmin dominoi sitä täysin, on elokuun ykkönen reilulla kahden tuhannen auton myynnillä – mutta se kattaa vain vajaan kolmanneksen koko EV-kakusta.

Ford Mustang kiilaa myyntilistan kakkoseksi. Se on lähes yhtä suosittu kuin ykkönen Model Y ja kepittää Model 3:n. Kauas niistä ei jää Toyotan ladattava hybridi RAV4.

Kymmenen myydyimmän listalle yltää jo tuore tulokas Polestar 2, joka jatkaa teknologisesti Volvon perinteitä kiinalaisessa omistuksessa. Se kuuluu samaan hintaluokkaan kuin Model 3.

Teslan aiemmin hallitseman Norjankin EV-markkina pirstaloitui

Myös Nio ja Xpeng ovat tulossa länsimarkkinoille. Joten pesänjakajia riittää. Kuten aina autoteollisuuden historiassa.

Pörssihaukka ei tartu hypeen

Kehitys kulkee jokseenkin täsmälleen Pörssihaukan odotusten mukaisesti. EV-markkina pirstaloituu asiakkaiden priorisoidessa hyvin erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä alkaen autojen hinnoista.

Yksikään valmistaja ei kaappaa ylivaltaa enempää kuin tähänkään asti. Ja tuskinpa kilpailun mäiske mahdollistaa autoteollisuudelle ominaisia kapeita katteitakaan lihomasta.

Summa summarum: EV-startupit, Tesla mukaan lukien, ovat törkyisen kalliita osakkeita. Vaikka osa niistä jo tanakasti putosikin.

Eli eivät edelleenkään jatkoon Pörssihaukassa. Turhia riskejä karttamalla pääsee tässä touhussa aina palkintopallille.

Huomenna ostosuosituslista ja markkinakatsaus. Syksyn tuntu leviää jo pörsseihinkin.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


2 thoughts on "Sähköautomarkkina pirstaloitui jo"

  1. Kai Nyman sanoo:

    Täyssähköauto on teknisesti polttomoottoriautoa yksinkertaisempi, yksinkertaisempi huoltaa, vaatii vähemmän huoltoa ja akkuja lukuun ottamatta halvempi ja yksinkertaisempi valmistaa.
    Tämä johtaa aikaa myötä muutoksiin.

    Autoista ja autoilusta tulee edullisempaa ja autoteollisuuden osuus bruttokansantuotteesta laskee. Kaikki osaavat ennen pitkää valmistaa luotettavia menopelejä. Autojen valmistuksesta tulee yhä enemmän tyylibusinesta.

    Minusta tuntuu että tähän muutosprosessiin menee parikymmentä vuotta aikaa. Muutos käynnistyy tosissaan sitten kun akkumateriaaleja alkaa tulla vanhoista autoista uusiokäyttöön. Sitten akkumateriaalit halpenevat ja sähköautoilu muuttuu jokapäiväiseksi ja edulliseksi.

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Kiitos, Kaitsu. Kiintoisa prosessista tulee, ja on sitä toki jo. Teknologian harppaukset voivat venyä isoiksi, kuten on käynyt uusiutuvalle energialle. Se kehittyi hintakilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi ja ajan mittaan voittaa kisan.

      Polttomoottorikin katoaa ajan mittaan, joskin sähkö saattaa saada rinnalleen ainakin vedyn. Joka tapauksessa kustannukset halpenevat, muuten ei mikään teknologia voi laajentua.

Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2021 © Pörssihaukka