Tiedätkö yhtiön nimeltä BYD? Aika harvalla länsimaisella sijoittajalla se kelloja soittaa – toisin kuin Xpeng, Nio, Li Auto, saati Tesla.
BYD kapusi maailman kappalemäärissä mitattuna suurimmaksi sähköauto- eli EV-tehtaaksi. Luit oikein. Viimeiset kaksi kuukautta kiinalainen BYD on myynyt enemmän sähköautoja kuin tähän asti piikkipaikkaa pitänyt Tesla.
Monet alasta innostuneet varmasti yllättävä uutinen selviää Clean Technica -sivuston elokuun raportista. BYD myi hiukan yli 60 000 autoa, Tesla hiukan yli 50 000.
BYD:ille mukaan laskettaneen hybriditkin, mutta joka tapauksessa hurja nousu, koska sen autoja ei juuri Kiinan ulkopuolella myydä. Raportin luvut kattavat koko maailman.
BYD:in suosituinkaan malli Han EV ei yllä kummankaan Teslan kahden suositun mallin lukuihin, mutta BYD valmistaa useita. Ne ovat laitanaan Teslaa selvästi halvempia.
Lippulaiva Han EV maksaa Kiinassa reilut 30 000 dollaria, noin 20% vähemmän kuin Teslan Model 3. Amerikkalainen sähköautolehti InsideEVs kehuu Hania.
Joten hetken hurmaksi menestystä tuskin kannattaa kuitata. Yhtiö aikoo laajentua ympäri maailman, valttina hyvä hinta-laatu-suhde.
Parempi suhtautua suunnitelmaan kunnioituksella. Edullisuus on kovaa valuuttaa muuallakin kuin Kiinassa.
Pörssihaukassa on vain yksi EV-yhtiö, ELMS, ja sekin tuotantoaan vasta aloittavana tulokkaana riskipapereissa. Sinne kyllä kuuluisivat kaikki EV-tehtaat – jos ei muuten niin hintansa puolesta.
Kuten viimeksi laajasti talvella perkasin, puhtaasti sähköautotehtaiden arvostustasot huitelevat pilvissä. Tämä koskee myös BYD:iä, jonka P/E -luku on lähes 300.
Nihkeyteni sektoria kohtaan kumpuaakin hinnoittelun ja näkymien epäsuhdasta. EV valloittaa toki autosektoria ryskyen, mutta se tapahtuu jo lukemattomien tehtaiden voimin.
Sitä alleviivaavat tuoreet tilastot. Yksikään tehdas ei yllä kuin korkeintaan noin kymmenen prosentin markkinaosuuteen.
Volkswagen on samaa sarjaa kuin BYD ja Tesla, koska konsernin tuotteisiin kuuluvat myös sähköautoja tuottavat Audi, Skoda ja Porsche.
20 myyvimmän tehtaan pohjimmaisena toistaiseksi oleva kiinalainen Xpeng yltää vain reilun 10% BYD:in tai Teslan kappalemääristä, mutta tämänkin halpistuottajan myynti kasvaa rohisten.
Vanhat laatumerkitkään, jotka ovat tuoneet markkinoille EV-mallejaan vasta muutaman vuoden, eivät kovin kauas keulilta jää. BMW:n ja Mersun yhteenlaskettu vajaan 40 000 auton myynti ei ole ihan mitätön määrä, kun nestorien painopiste vasta liukuu pois polttomoottorista.
Volvokin myi jo yli 10 000 sähköautoa kuukaudessa. Melko kova luku sekin.
Tukholmaan pörssiin listautumista kaavaileva nykyään kiinalaisomisteinen pohjoismaisen teollisuuden ikoni nostaa jonkin verran kiinnostusta, koska tällä tiedolla markkina-arvo ei karkaa lapasista jo kättelyssä. Mutta ei Volvokaan pääse pakoon alan avainrealiteettia eli kovaa kilpailua.
Sitä kiihdyttävät jatkossa vielä TOP20-listalta nyt puuttuvat Lucid Air, Ocean, Rivian – ja perinnejätti General Motors, joka aikoo napata ykköspaikan Yhdysvalloissa. Investointeihin se on varannut kymmeniä miljardeja.
Muitakin on yhä tunkemassa sekaan. Esimerkiksi kiinteistöjensä takia liemeen joutuneen kiinalaisen suuryhtiön Evergranden pitäisi aloittaa EV-tuotantonsa ensi vuonna.
Listalla eivät myöskään ole Fiat ja Dacia, jotka ovat avanneet vahvasti muun muassa Italiassa.
Ja vaikkapa Fordin avolavan F 150 Lightingin EV:n tilauskirja on räjähtänyt. Eipä ihme, polttisversio on Amerikan myydyin automalli vuodesta toiseen.
Sen volyymi on Yhdysvalloissa edelleen noin tuplasti suurempi kuin Teslan kaikkien mallien yhteensä. Sähköversiolle ei ole vaikea povata samantapaista menestystä.
Silmiin pistävää tilastoissa on sekin, että tehtaat pärjäävät erityisen hyvin kotikentällään. Kun hybridit lasketaan mukaan, Saksassa sikäläiset ikonit lyövät Teslan.
Kiinalaiset suosivat herkästi kiinalaisia tuotteita. Italian jo kirkkaasti suosituin sähköauto on Fiat 500, edullinen tulokas sekin.
Automarkkina on aina ollut sirpaleinen muustakin syystä kuin patrioottisista tunteista. Erilaiset tarpeet, mieltymykset ja kulutuskyky tarjoavat markkinarakoja lukemattomille valmistajille.
Samalla dynamiikka sulkee yksittäisiltä tuottajilta hallitsevan aseman. Katteitakin on vaikea leventää kuin hinnoitteluvoimaltaan erityisten brändien – kuten Pörssihaukan suosityhtiön Ferrarin.
Sitä ei uskoisi EV-yhtiöiden arvostustasojen perusteella. Tesla huitoo liki 900 miljardin markkina-arvollaan yhä kaukana muiden edellä.
Luku on seitsemän kertaa Volkswagenia suurempi. Vaikka konsernin EV-myynti on jo lähellä Teslaa, saati koko liikevaihto.
BMW:n reilun 50 miljardin markkina-arvo on vain vähän päälle kahdeskymmenesosa Teslasta. Huolimatta siitä, että sekin myi elokuussa yli 20 000 sähköautoa.
BMW:n puolen vuoden liikevaihto oli kokonaisuutena 55 miljardia, Teslan 20 miljardia. Autoteollisuudessa ei juhlita katteilla, mutta BMW on kuulunut perinteisesti sen parhaimmistoon normaaleissa suhdanteissa.
Niin edelleenkin koronan taituttua. Marginaalit ovat samaa luokkaa kuin Teslalla, jälkimmäisen saatua niitä nostettua aiemmalta tasolta ja BMW:n palattua kuosiinsa.
Ei Ferrarin luokkaan, mutta teollisuusyhtiöksi vallan hyväksi. Vanhoille tehtaille povatusta kannattavuuden pysyvästä rapautumisesta ei näy enää merkkiäkään.
Eivät nestorit taistelua seuraa kädet taskuissa. Jo nyt on selvää, että autoilun teknologinen murros ei jäänyt vain tulokasyhtiöiden harteille ja samalla hedelmiksi.
Käytännössä kaikki tekevät jo sähköautoja. Kuten ainakin Pörssihaukka on odottanut.
Ja tulostakin tehden. BMW:n eps oli alkuvuonna noin 13 dollaria, Teslan aika tarkkaan kymmenesosan siitä. BMW:n osake maksaa dollareissa noin satasen, Teslan liki kymmenen kertaa enemmän.
Tulosperusteisesti Tesla on sata kertaa kalliimpi kuin BMW. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa.
Nionkin markkina-arvo ylittää edelleen BMW:n huolimatta kurssin puolittumisesta piikistään. Ja siitä, että BMW myy selvästi enemmän sähköautoja, saati kaikkia autoja.
Ja vaikka Nio tahkoaa yhä raskasta tappiota. Voi tilanne toki korjautua aikanaan, mutta ehkä se ei näissä kilpailuasemissa aivan automaattista ole.
Tietenkin Teslan ja monen muunkin tuoreen EV-tehtaan kasvu jatkuu vanhoja yhtiöitä kiivaampana. Huomenna osarinsa antava Tesla nostaa varmasti lukujaan.
Mutta on odotuksia osakkeiden hinnoissakin kohtalaisesti. Kun automarkkina kokonaisuutena ei ole muuttumassa.
Pörssihaukan näkemys EV-sektorista ei muutu. Kilpailu kiristyy. Mutta se ei näy useimpien yhtiöiden holtittomassa hinnoittelussa.
Vanhojen laatutehtaiden arvostustasot eivät huolettaisi, mutta miksi juosta keskelle tulipaloa. Hienoja syklisiä yhtiöitä löytyy kohtuuhintaan paljon helpommiltakin aloilta.
Raporttikauden perkaus alkaa huomenna tai torstaina.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hei, Heikki, hyvä artikkeli EV-tuotannosta, markkinaosuuksista ja realiteeteista. Itse olen miettinyt saman suuntaisesti. Onko EV ala jo liian hypetetty. Traders clubilla on toisenkinlaista mielialaa. Oletko seurannut.
Onko Teslalla todella ylivoimainen vallihauta muihin kilpailijoihin verrattuna? Tesla on tosin jo nyt monialayritys.Aikamoista hypetystä mm. sen ympärillä on ollut.
Kuuntelin Jukka Lepikön analyysin ja luin juuri artikkelin jossa Wallstreetbetsin sijoittajayhteisö hypettää Teslaa, olisiko osasyy myös tässä Teslan jatkuvaan nousuun.
EV-hypetyksessä olisi mielenkiintoista perata miten autoilun sähköistyminen yhdistettynä muuhun sähkön kulutuksen lisääntymiseen. Se on omiaan aiheuttamaan lähitulevaisuudessa sähkön puutetta ja kääntäen sähkön hinnan nousupaineita.
Nythän hiilivoimaloita suljetaan, Saksassa ydinvoimaloitakin. Kohta ei maakaasullakaan pysty tuottamaan sähköä, onhan se fossiilista. Silti maakaasunkin hinta nousee ja öljy on jo tapissa.
Samanaikaisesti lähes kaikki valtiot ovat lupautuneet hiilineutraaleiksi ja Suomi etunenässä jo 2030. Tuulivoimallako ja aurinkoenergiallako kulutus tyydytetään Pohjolan perukoillakin.
Sain sosiaalisen palstan kannanotolleni aikamoisen ryöpytyksen kun laskeskelin, että tarvitaan noin uusi ydinvoimala tuottamaan tarvittava sähkö. Vastaperusteluja löytyi vaikka mitä ja kerettiläiseksi listittiin. En jatkanut.
Vaikka nyt Euroopan sähkön puute ja hinnannousu ei johdu EV-autoilusta, eikö lisääntyvästä sähkönkulutuksesta ja hinnan noususta tulisi olla jo huolissaan. No, sehän aukaisee mahdollisuuksia muualla ja siitä tulisi olla kiinnostunut. Minkälaisia ajatuksia sinulla on ja minne tämä voisi tehdä mahdollisuuksia.
Kiitos kaima!
Väite Teslan ylivertaisesta vallihaudasta ei minusta ole totta – koska sähköautoja tekevät jo vähän kaikki, ja kauppakin käy. Mitä muuta todistetta sijoittaja tarvitsee?
Osa tuottajista voi pudota kuviosta, mutta iso osa jatkaa. Kysyntä syntyy niin monista eri tekijöistä: hinta, ajomukavuus, tilaratkaisut, ulkonäkö, imago, halu erottua naapurista, jne.
Hinnoittelun ratkaisevat sijoittajat. Jos tarpeeksi moni pitää hintaa halpana niin nouseehan kurssi. Mutta osaa se laskeakin.
Wallstreetbetsarit ja muut vastaavat ovat kokemukseni mukaan yhden tai parin idean perässä juoksevia intoilijoita, mikä on kaukana sijoittamisen realistisesta arjesta. Kun maailma pursuaa hyviä yhtiöitä on turha juuttua yksittäisiin uskonnollisella vimmalla.
Jos luottaa vaikka Teslan kaappaavan leijonanosan automarkkinasta niin kaipa nykyhintaa voi pitää oikeutettuna, kun mukaan lasketaan muitakin liiketoimintoja. Pörssihaukka ei juokse noin ruusuisten skenaarioiden perässä, kun hyviä sijoituskohteita löytyy maltillisemmillakin.
Totuus nyt vain on, että Teslan markkinaosuus EV:ssä on enää vain 10%, ja se on kaventunut. Mm. väite vanhojen tehtaiden kyvyttömyydestä uusiutua etenkään kannattavasti on soopaa.
Vaikka tuo BMW teki historiansa parhaan osarin, ja sen EV-myynti kasvoi vuodessa enemmän kuin Teslan. Marginaalit kovat ja myynti kasvoi 20% yoy.
Vähänkään konservatiivisella hinnoittelumallilla Teslan ja muiden EV-tulokkaiden tulokasvun pitäisi olla edelleen räjähdysmäistä. Vaikkapa Microsoftin P/E on tämän vuoden tuloksella noin 30, ja se on kovakasvuinen yhtiö, jonka kannattavuudesta autotehtaat voivat vain unelmoida, jopa Ferrari.
Tuolla arvostuskertoimella Teslan nykyhinta edellyttäisi 30 miljardin nettotulosta vuodessa, joten aika paljon täytyy kasvaakin, kun se väistyvät päästöoikeudet poislukien oli Q2 1,35 mrd.
Sähkötuotannolle EV tuo tietysti kovan paineen. Miten se ratkaistaan, en osaa sanoa kummempaa kuin keskusteluissa yleensä vilisee. Ratkaisut löytyvät aikanaan, mutta mistä suunnasta, ja miten paljon energian hinta saa sen odottamisesta painetta? Vaikea tietää.
Tehokkaat fossiilivapaat energiamuodot hyötyvät varmasti tilanteesta, mutta voittajayhtiöiden seulominen on oma lukunsa, varsinkin kun ne tuppaavat saaneen huomiota jo rutkasti ja osakkeiden hinnat sitä mukaa.
Sopivien kohteiden löytyessä sellaisia nousee suosituksiin, muttei pelkkien odotusten varassa. Yhtiön pitää olla kunnossa tai sitten todella lupaava – jolloin paikka olisi riskipapereissa.
Ja minä kierrän tästä lähin Kiinan yritykset.