Sähköautobuumi yhä tulikuumempi

Kiinan myydyin sähköauto ei tulekaan hittiyhtiöiden liukuhihnalta

Pörssihaukan strategian ytimeen kuuluu kohtuuttoman kalliiden osakkeiden karttaminen. Linjan ikävä kääntöpuoli on, että joskus ylihintaiseltakin vaikuttavat yhtiöt saattavat osoittautua loistosijoituksiksi.

Aika usein käy kuitenkin päinvastoin. Historia vilisee markkinoiden järjettömyyksiä alkaen ainakin tulppaanikuplasta, tuoreimpina esimerkkeinä 2000-luvun taitteen teknokupla tai vaikkapa tuoreeltaan kannabisosakkeiden kupla.

Kuplat syntyvät poikkeuksetta kasvunäkymiltään mittaville hittisektoreille. Usein ne sitä todella ovatkin, ainakin ajan mittaan, kuten viime vuosituhannen lopulla vauhtiin päässeellä informaatioteknologialla.

Mutta uutuudenviehätys ajaa toistuvasti sijoittajat vauhtisokeuteen. Odotuksista tulee ylimitoitettuja ja osakkeista sen myötä tolkuttoman kalliita.

Tesla suurempi kuin vanhat jätit yhteensä

Valitettavasti näin käy yleensä jo kättelyssä eli yhtiöiden listautuessa pörssiin. Ei tietenkään aina, mutta varsinkin kuumien alojen kohdalla se on lähes sääntö.

Jonka takia yhtiöt tietysti osakeantinsa hypen keskelle ajoittavatkin. Ne haluavat maksimaalisesti rahaa.

Jota onkin tarjolla kukkurapäin sijoittajien riehaantuessa. Hinta ei hevin huimaa äkkirikastumisen mahdollisuudesta juopunutta päätä.

Sähköautobuumi on tästä parasta aikaa kuohuva esimerkki. Siihen – ja nimenomaan vain eautoihin – keskittyneiden yhtiöiden hinnat ovat karanneet Saturnuksen taakse hetkessä.

Johtava eautotehdas Tesla on loikannut jo markkina-arvoltaan tyrmäävään mittaan. Tuoreehko tilasto kertoo, että liki 600 miljardilla se on pörssiarvoltaan yhtä suuri kuin yhteensä alan perinteiset jättiläiset Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors, BMW, Honda, Ford ja Fiat.

Kiinalaiset samassa sarjassa

Myynniltään Tesla ei mahdu vielä likikään kympin sakkia. Alan jättiläisten Toyotan ja Volkswagenin liikevaihto on vajaat 300 miljardia eli kymmenen kertaa Teslaa enemmän.

Toki Tesla kasvaa aivan toista tahtia. Silti liikevaihdon ja markkina-arvon suhde huimaa hinnoittelultaan perinteisesti konservatiivisella alalla.

Eautotehtaat ovat vielä kaukana kaukana markkinaosuuksien keulilta

Koko autoteollisuuden liikevaihto on nyt noin 2000 miljardia, joka ei ole koskaan kaukana ankarasti kilpaillun ja kapeilla katteilla pyörivän alan markkina-arvosta. Teslan markkina-arvo kattaa alan pörssiarvosta nyt kolmanneksen.

Mutta se ei jää enää ainoaksi hätkäytykseksi. Teslaa tuoreempien eautotehtaiden hinnoittelu salpaa hengityksen vähintään samassa mitassa.

Pörssihaukan lyhyesti listautumisen yhteydessä esittelemän kiinalaisen tulokkaan Xpengin markkina-arvo kävi hurjan rallin katossa jo 40 miljardissa.

P/S -luvut omalla planeetallaan

Yhtiön hinta oli liki sama kuin ikonisen saksalaisen laatutehtaan BMW:n, jonka perinteisesti kohtalaisella kannattavuudella rullaava liikevaihto on Xpengiin verrattuna noin 30-kertainen. Jälkimmäinen on muutaman vuoden vanha yhtiö.

Sähköautotehtaiden markkina-arvo on tyrmäävä niiden toteutuneeseen myyntiin verrattuna

Xpengin liikevaihdon ja markkina-arvon suhdetta mittava P/S-luku huitelee tämän vuoden kasvu sisään leivottunakin jossain 40:ssä. Autoteollisuudessa luku asettuu yleensä yhden ja kahden väliin.

Tasan samaan luokkaan asettuu toinen kiinalainen eautotulokas Nio, joka kärkkyy markkina-arvoltaan jo kakkospaikkaa Teslan takana. Senkin P/S asettuu 40 tuntumaan.

Kolmannen kiinalaisen eautotulokkaan Li Auton P/S huitelee noidenkin yläpuolella vaatimattomasti sadan tuntumassa. Voiton tekemisestä ei ole vielä tietoakaan yhdelläkään niistä ainakaan vuositasolla.

Kasvuvaatimus posketon

Kasvuyhtiöille, joita Xpeng, Nio ja Li toki edustavat liikevaihtokehitykseltään parhaasta päästä, korkeat arvostuskertoimet kuuluvat tietenkin asiaan. Mutta huimia ne ovat autoalan konservatiivisessa perspektiivissä.

Autotehtaille ominainen matala P/S-luku johtuu vaatimattomasta kasvusta ja kannattavuudesta. Kun tuloskäyrät kapuavat hitaasti, osakkeista ei ylettömiä makseta.

Se on ennen pitkää jokaisen autotehtaan kohtalo, jos historiaan voi hitustakaan luottaa. Yleensä voi.

Koska kova kilpailu, pääoman suuri tarve ja sen vaatimaton tuottavuus sekä markkinan kokonaiskasvun rajat sen ovat aina sanelleet.

Kiinalaistulokkaiden liikevaihdon pitäisi monikymmenkertaistua, jotta niiden nykyinen markkina-arvo solahtaisi normaaleihin puitteisiin. Ja niiden pitäisi vielä yltää alan keskikannattavuuteen.

Siitä ei nuorten yhtiöiden kohdalla ole vielä kuin toiveet.

Kannattavuudella alalla rajansa

Varsinkin tavallista kovemman kannattavuuden odotukset uskaltaa kuitata utopiana – jos ne osakkeiden hinnan perusteena ovat. Autoteollisuudessa normia selvästi parempaan kannattavuuteen yltävät vain harvat poikkeusyksilöt.

Pörssihaukan suositusyhtiö Ferrari on kannattavuudeltaan omassa sarjassaan. Se nojaa vuosikymmenien loistosta syntyneen superbrandin hurjaan hinnoitteluvoimaan.

Vastaavasta massamarkkinayhtiöt eivät voi edes haaveilla. Sinne eli halpojen ja keskihintaisten ajokkien sarjaan sijoittuu eautojen suurin markkinasegmentti, kuten polttomoottoreissakin.

Pörssihaukan Ferrarin kannattavuudesta kilpailijat saavat unelmoida

Eautojen markkinaosuus varmasti kasvaa hyvin nopeasti jatkossakin, ja polttomoottorista luopumisen kiihtyessä ne voivat hallita markkinaa jo joidenkin vuosien päästä. Mutta apajallekin ryntää jo iso joukko saalistajia.

Tulijoissa tungos

Uusien tehtaiden ohella perinteiset jätit lyövät tuotekehitykseen satoja miljardeja. Hankkeiden kannattavuus ei ole kilpailun kannalta oleellista, jos tehtaat tuotantoineen pysyvät pystyssä.

Volkswagenin kiitoksia keränneestä ID3:sta on tullut jo jonkin sortin hitti. Halpismallien ykkönen Nissan Leaf havittelee maailman myydyimmän eauton paikkaa.

Yhdysvaltojen perinteinen ykkönen General Motors ilmoitti tavoitteekseen tulla suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi jo lähivuosina. Toteutuu tai ei, yritystä ei ainakaan puutu.

Harva se päivä uutisoidaan uusista eautomalleista, kuten ikonisen amerikkalaisen Mustangin sähköversio. Kysyntä on tiettävästi kova.

Joten kilpailusta ei tule pula autoteollisuuden suuren murroksen jälkeenkään. Pörssihaukan johdonmukainen linja se on ollut koko ajan.

Alan kasvu hidasta

Eautojen kasvuyhtiöiden huimat hinnat ovat dynamiittia senkin takia, että ala kokonaisuutena ei ole kenenkään asiantuntijan mukaan kasvamassa aiempaa kummemmin. Siis hitaasti.

Autoja myydään vuodessa noin 80 miljoonaa. Ennusteiden mukaan 2025 luku on jonkin verran päälle 100 miljoonaa.

Joten poskettomat kasvuodotukset voivat täyttyä vain markkinaosuuksia valtaamalla. Se on kauniisti sanottuna kohtalainen haaste kilpailun kiristyessä.

Autojen kokonaismyynnin ei odoteta kiihtyvän sähköistymisen myötä

Näiden faktojen valossa vetää ihon kananlihalle, että Teslan, Nion, Xpengin ja Liauton yhteen laskettu markkina-arvo kattaa aika lailla puolet koko autoteollisuuden markkina-arvosta.

Markkina hajallaan Kiinassakin

Sen perusteella niiden pitäisi myydä piakkoin puolet kaikista maailman autoista ja niiden oleellisista oheistuotteista kuten ohjelmistoista. Nyt yhteinen liikevaihto jää alle 40 miljardin, noin viideskymmeneosaan koko alasta.

Autojen jo suurimmassa markkinassa Kiinassa tilanne ei ole sen kummempi tässä kohtaa. Edes Tesla ei yllä tuoreessa myyntitilastossa kuin sijalle 32!

Kiinan valloitus on ollut sentään Teslan suuren tarinan avainelementtejä. No, varmasti sijoitus paranee. Mutta aika paljon kurottavaa riittääkin, kun yhtiön hintaa miettii.

Kiinassa on tarjolla sadan eri tehtaan tuotteita. Yksikään malli ei yllä kuin parin prosentin markkinaosuuteen. Kymmenen suosituinta kattaa vain 15 prosenttia kaikesta myynnistä.

Myydyin oli Nissanin polttomoottorilla varustettu urheilullinen perheauto Sulphy. Kappelemäärissä sitä ostettiin viisi kertaa enemmän kuin Teslan Model Y:tä.

Sen kanssa liki samaan kappalemäärään ylsi vaikkapa meillä jokseenkin tuntemattoman valtionyhtiön Changanin UNI-T. Liekö siitä Suomessa kukaan kuullutkaan.

Asiakaskunta pysyy sirpaleisena

Teslaa liikevaihdoltaan edelleen kolme kertaa suuremman BMW:n kauppa veti Kiinassa syyskuussa viisi kertaa enemmän kuin Teslan. Bemarikin tekee jo eautoa.

Kiinan myydyin eauto on paikallisen tehtaan todellinen pikkukärri, artikkelin pääkuvan Wuling Hongguang Mini. Sitä myydään kaksi kertaa enemmän kuin Model Y:tä.

Tietysti ne painivat aivan eri hintaluokassa. Mutta se osoittaa osaltaan, miksi yksikään autotehdas ei ole koskaan vallannut kuin pienen osan kokonaismarkkinasta.

Teslalla riittää sijalta 32 kirittävää Kiinan markkinan keulille

Asiakkaiden tarpeet, mieltymykset ja ostovoima vaihtelevat valtavasti. Perinteen murtumista on vaikea kuvitella teknologisen murroksen myötäkään.

Sekä kysyntää että tarjontaa riittää jatkossakin monesta tuutista.

Taivaallisessa hinnassa senmukainen riski

Näiden faktojen valossa eautotehtaiden osakkeiden hinnoittelu pukkaa kylmän hien otsalle. Ja sen takia Pörssihaukka ei tulikuumiin sektoreihin tai ainakaan niiden hittiyhtiöihin koske.

Hypeosakkeet voivat osoittautua hyviksikin sijoituksiksi, ainakin aikansa. Mutta taivaalliseen hintaan sisältyy myös taivaallinen riski.

Jos kaikki ei sujahda maksimaalisesti putkeen kuten hinnoittelu edellyttää, edessä on itkua ja hammasten kiristystä. Tuoreistakaan esimerkeistä ei tule pula.

Entä paljonko osakekursseihin jää kasvuvaraa näillä hinnoilla – hyvässäkin tapauksessa? Omistajathan odottavat raivoisan rallin jatkuvan aina vain.

Jos tässä käsiteltyjen eautotyhtiöiden hinnat tuplaantuisivat, kattaisivat ne jo lähes kokonaan autoteollisuuden markkina-arvon. Sen realismia voi kukin puntaroida.

Pörssihaukka panostaa riskinhallintaan

Pörssihaukassakin kasvuyhtiöt kuuluvat valikoimaan, ja niitä tulee lisää. Muttei hampaat irvessä. Kasvua löytyy muualtakin kuin hypesektoreilta.

Hinnoittelutaito on menestyvän sijoittamisen avainasioita etenkin pitkässä juoksussa. Matalariskinen sijoittaminen ei ehkä tuo valtavia pikavoittoja, mutta tulosta syntyy varmasti.

Siitä löytyy Pörssihaukan suosituksista jo riittämiin todisteita, vaikka sivustolla on ikää vasta puolitoista vuotta. Eikä se tähän lopu.

Markkinakatsaus ja ostosuosituslista perjantaina. Vasta päivitetty pelipaperikatsaus siirtyy ensi viikolle – paitsi siinä tapauksessa, että Abb Vien ohella Pfizerin pikavoitto saavuttaisi lunastuspisteen.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2021 © Pörssihaukka