Päivän tulossatoa

Mylly pyörii, ilmaa piisaa

Kompressorien kysyntää ei ole viileä globaali suhdanne nakertanut

Pohjoismaiden laajan konepajasektorin aatelisiin kuuluva Atlas Copco osoitti jälleen laatunsa. Epävarmuutta pitkin vuotta valitellut yhtiö paukutti pöytään joka suhteessa tasokkaat luvut, vaikka globaalin suhdanteen suhteen liikkuu isoja pelkoja ja jäätäviä ennusteita.

Q3:lla tilauskanta kasvoi 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kolmen viimeisen kvartaalin tasollakin 10 prosenttia. Liikevaihdon vastaavat lukemat olivat plus 13 ja 6 prosenttia, tuloksen ennen veroja plus 12 ja 7 prosenttia.

Yhtiö ennustaa neljännestä kvartaalista hiukan kolmatta pehmeämpää eli odotukset ovat harmaat kuten läpi vuoden. Siihen nähden tulokset ovat olleet positiivinen yllätys.

Yksi syy on yhtiön monialaisuus. Osa segmenteistä porskuttaa niin hyvin, että se kompensoi vaisumpaa suhdannetta kokevat. Sykliseksi Atlas Copco onkin hyvin vakaa niin liikevaihdon kuin kannattavuuden suhteen.

Atlaksen luvut ovat ällistyttävän vakaat periaatteessa sykliseksi konepajaksi

Markkinat riehaantuivat osarista. Kurssi kiskaisi jo 300 kruunuun, kun vuosi sitten se laahasi 200 kruunussa. Ostopaikka löytynee alemmalta tasolta, jahka pessimismi taas valtaa markkinat.

Ponsse pärjää huolista huolimatta

Metsäkoneiden pikkujättimme Ponsse teki jälleen Q3 vahvaa jälkeä, vaikka osakekurssi oli laahannut kesästä asti – mukavaa tietysti, että markkinat tarjosivat muutaman maukkaan ostopaikan, joita Pörssihaukka pääsi suosittelemaan.

Vuodentakaiseen verrattuna kvartaalin liikevaihto kasvoi kymmenisen prosenttia, liiketulos 60 prosenttia ja tulos ennen veroja 30 prosenttia. Suuret heitot johtuvat Vieremän tehtaan vuoden takaisesta investoinnista ja kapasiteetin suunnitellusta rajoittamisesta suhdanneluonteisista syistä.

Kolmen kuluneen kvartaalin liikevaihto kasvoi 11,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Osakekohtainen tulos parani 0,90 eurosta 1,23 euroon. 2018 koko vuoden eps oli 1,56. Hiukan sen päälle yhtiö päässee tänä vuonna.

Tilauskanta pysyi vahvana, joskin suhdanteen kehityksen osalta yhtiö on selvästi hiukan epävarma, mutta näkee alansa pitkät näkymät hyvinä. Kulut ja investoinnit ovat kuitenkin erityistarkkailussa. Ponsse ei lähde soitellen sotaan, vaikka mukavasti pärjääkin. Se tapa talon pitää.

Markkinat tykkäsivät raportista, viikkoja 28 euron nurkassa haukotellut osake kiskaisi taas 30 euron pintaan. Pörssihaukan arvio on, että luultavasti osaketta ei alle 28 euron enää tule tarjolle. Peruste on tekninen.

Finnair, lentoyhtiöiden syklisyyden mallikappale

Finnair ei kuulu Pörssihaukan yhtiöihin, mutta on jonotuslistalla potentiaalisena pidemmän aikavälin, siis vuoden parin, pelipaperina. Vahvasti syklisenä alana ja yhtiönä se soveltuu sellaiseksi tuloksen heitellessä rajusti etenkin kustannusten vuoksi.

Sitä sai taas maistaa Finnair, josta vielä pari vuotta sitten kohistiin mahtiyhtiönä. Eihän se lajissan huono ole viime vuosina ollutkaan, mutta lentoyhtiöiden dynamikka on aina sama.

Eli Finnair raportoi odotettua heikommasta kannattavuudesta kausiluonteisesti tärkeällä heinä-syyskuun tuloskaudella. Vertailukelpoinen liiketulos laski 100,7 miljoonaan euroon vertailukauden 118,2 miljoonasta eurosta, reilusti alle analyytikkojen konsensuksen. Se odotti liikevoiton peräti nousevan viime vuodesta.

Lentoyhtiöiden syklisyyteen keskeinen syy ovat polttoainekustannukset, jotka rokottivat nytkin katetta. Raportoitu osakekohtainen tulos laski 0,43 euroon vertailukauden 0,52 eurosta – tässäkin analyytikkojen konsensus oli hyvin optimistinen 0,59 euron keskiennusteella.

Pelipaperin potentiaalista kertoo, että hankalaksi muuttuneesta suhdanteesta huolimatta liikevaihto kasvoi Q3 7,9 prosenttia viime vuodesta. Finnair on kasvattanut matkustajaliikenteen kapasiteettiaan, ja rahtiliikenne taas matelee nyt suhdanteen takia. Sekin kuuluu syklisyyteen.

Ilman ihmettä H-hetki lähestyy

Jahka molemmat segmentit pääsevät vauhtiin suhdanteen parantuessa, tuloskehitys voi olla varsin vauhdikas – elleivät velat rassaa liikaa. Se riski Finnairissa on kuten vähän kaikissa lentoyhtiöissä, jotka joutuvat kalliin kaluston vuoksi käyttämään kovaa velkavipua.

Jos Finnairista tulee Pörssihaukan syklinen suosituspaperi, perustuu se teknisen analyysin myönteiseen kehitykseen. Raportteja on turha odottaa. Niiden hehkuessa täydessä kukassa osakekurssi on karannut jo aikaa sitten sinitaivaalle, josta se taas kohta karahtaa tantereeseen.

Se on painettava visusti mieleen kaikkien rajusti syklisten kohdalla. Jos tekninen analyysi on jossain onnen omiaan niin syklisten kalastamisessa – ainakin laadukkaiden sellaisten.

Markkinat ottivat Finnairin raportin vastaan kuten odottaa sopii, kurssi sukelsi seitsemän prosenttia. Tässä kohtaa vaikuttaa vahvasti siltä, että kuuden euron nurkille sen pohja asettuu. Siellä osake on jo höylännyt syksyn, ja pitkien indikaattorien perusteella reipas lasku tekee loppua.

Ei vaikuta teknisesti kuitenkaan vielä ostopaikalta. Finnairin osake tapaa madella kauan pohjatasoilla, edellisessä laskumarkkinassa vuoden verran neljän euron reunoilla. Sitten se tekee sitten ne rajut nousunsa lyhyessä ajassa.

Finnair on taas madellut jo vuoden kapeassa markkinahaarukassa

TA:n pitäisi kyllä antaa selkeä vinkki ennen rallia. Vuosi kapeaa markkinahaarukkaa on takana ja pitkät indikaattorit alkavat virota, joten H-hetki kyllä lähestyy hyvää vauhtia – ellei yhtiössä tapahdu ikäviä yllätyksiä.


2 thoughts on "Päivän tulossatoa"

  1. Markus sanoo:

    Hei Heikki,

    Kiitos mahtavasta sijoitussivustosta. Tätä lukee mielellään. Tomran kohdalla olit oikeassa. Alashan se tuli. Nyt tulos pysäytti laskun.

    Mitä mieltä olet Valmetista? Voi argumentoida että Service bisnes on jo iso osa osakkeen arvosta näillä hinnoilla. Yritykset pöhisevät kiertotaloudesta. Tomra, L&T, Metsät, Neste… ym. Joku kuitenkin toimittaa koneet ja HUOLTAA ne. Tässä Valmetilla on käsittääkseni hyvä jalansija. Ja tilauksetkin menivät eri suuntaan vrt. esim. Wärtsilä.
    Voisiko Valmet olla joku päivä laatuyhtiö ja vähemmän syklinen johtuen koneiden huollosta? Nyt osake sukelsi kun koneiden tilauksissa oli huolta ja huolto epäilytti, mutta Q3 on taas saanut sijoittajien luottamusta Valmetin tarinaan.

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Hienoa, kovasti kiitoksia Markus! Olen todella iloinen tällaisesta palautteeesta.

      Tomraa en seurannut po keskustelun jälkeen, mutta tosiaan alas on ropissut. Tämä on kyllä hyvä esimerkki teknisen analyysin eduista – ylikuumentuminen on kokemuksella varsin helppo tunnistaa sen kiihdyttyä tarpeeksi, kuten Tomran kohdalla oli. Ja usein siinä käy noin, tai ainakin osake laahaa pitkään, joskus sukeltaakin kunnolla.

      Valmet oli hyvä pointti – ja sopiva sikäli, että Valmet on todellakin juuri tulossa suosituksiin. Olisi oikeastaan jo tullut, mutta en pitänyt kiirettä, kun oletin Q3:n olevan pehmeämpi osakekurssin liikkeen perusteella, ja sitten se olikin parempi. Valitettavaa sikäli, että osake kiskaisi taas ylemmäs.

      Mutta eiköhän se alemmaskin vielä tule. Pidän yhtiöstä ja se tosiaan tulee esittelyyn lähipäivinä. Katselen sitten sopivaa suositusta TA:sta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2019 © Pörssihaukka