Imperiumin vastaisku sähköautorintamalla

Euroopan myydyin EV on perinteikäs Renault

Koska sähköauto eli EV rohisee kuin metsäpalo, Pörssihaukkakin yrittää metsästää autoteollisuuden suuresta murroksesta houkuttelevia sijoituskohteita. Niistä ei sinänsä ole todellakaan pula, päinvastoin – tulokkaita listautuu pörssiin kiivasta tahtia.

Ja raivoisan innon saattelemana. EV-tehtaiden markkina-arvot kattavat jo puolet koko alasta, vaikka tuotantomäärät vain murto-osan.

Samaan aikaan sijoitusbuumin kanssa uutiset todistavat sijoittajien roskalaariin nakkaamien perinteisten tehtaiden rynnivän mukaan kisaan, joskin tulokkaita vähemmällä kohulla.

Imperiumi iskee takaisin, kuten Pörssihaukka on buumin alusta asti odottanutkin. Hanskojen tiskiin lyöminen ei kuulu biljoonabisneksessä optioihin.

EV on luonut jo omia erityissivustojaan kuten Green Car Reports, InsideEV:s ja CleanTechnica, jotka tarjoavat tiheään päivittyvää aineistoa. Sivustojen taustoja en tunne, mutta asiallisesti toimitetuilta vaikuttavat.

Renaultin Zoe Euroopan kärjessä

Monensävyisiä uutisia ja analyyseja löytyy kaikista valmistajista. Viime aikojen silmiin pistävin trendi ovat vanhojen autojättien uutuudet.

Renaltin Zoe nousi Euroopan myydyimmäksi eautoksi ainakin tämän uutisen mukaan. Eurooppa on edelleen maailman suurimpia automarkkinoita Kiinan ja Yhdysvaltojen ohella, joten kärkipaikkaa ei parane vähätellä.

Voi vain kuvitella markkina- ja mediahysteriaa, jos vaikka kiinalainen EV-tulokas Xpeng yltäisi samaan saavutukseen Kiinassa. Mutta Renault on yhtiönä vanhaa kauraa, ne eivät kohauta.

Japanilainen talouslehti Nikkei uutisoi, että myynniltään maailman kakkostehdas Toyota tuo markkinolle akun, jonka pitäisi tuplata sähköauton toimintasäde. Sen luvataan latautuvan todella nopeasti, vain kymmenessä minuutissa.

Volkkari sotajalalla

Tieto noteerattiin suomalaisessakin mediassa. Eräiden teknoviisaiden mukaan kiinteäelektrolyyttinen akku merkitsisi EV:n vallankumousta.

Volkswagen remontoi maailman suurimman autotehtaan EV-sopivaksi. Tesla on tähtäimessä.

Fordin ikonisen Mustangin EV saa kiittävän arvion, eikä se ole ainoa lajiaan. Amerikkalaisten rakastama merkki kilpailee samassa hintaluokassa Teslan suosituimman mallin kanssa.

Kiinan suurin autotehdas Geely tuo ensi vuonna markkinoille urheilullisen Zeron. Sen kehitystyössä ovat mukana ruotsalaiset, koska Geely omistaa Volvon henkilöautotuotannon.

Korealainen Huyndai aikoo myydä yli puoli miljoonaa sähköautoa 2025. Mersulta on tulossa kuusi uutta EV:ta 2022 aikana, ja tehdas aikoo sähköistää koko tuotantonsa.

Baidu houkuttaisi

Alan hysteeristä kuplintaa kuvaa, että kiinalaisen teknojätin Baidun, Pörssihaukan suositusyhtiön Alphabetin sikäläisen verrokin, huhutaan loikkaavan EV-bisnekseen.

Baidu on kovan luokan teknoyhtiö. Sillä toimii jo Kiinan kaduilla koekäytössä itseohjautuva taksi.

Yhdysvaltoihinkin listattu Baidu olisi houkutteleva sijoituskohde, vaikka internetpalveluihin keskittynyt yhtiö on kärsinyt teknologian murroksesta ja koronasta. Potentiaalia pitäisi silti löytyä.

Mutta huhu ja hyvä Q3 ovat jo kiskaisseet osakkeen lentoon eli kiirettä ei pitäisi olla. Huuma taittunee vielä.

Baidun robotaksit huristelevat jo Kiinassa

Joka tapauksessa Baidu siirtyy nyt Pörssihaukan perattavaksi ja seurantaan, mutta syy ei ole EV, vaan yhtiön kokonaisuus. Tämä ei kuitenkaan merkitse suositusta tässä kohtaa.

Teslat kärähtelevät

Vaikka sähköauto murtautuu valtavirtaan ilmeisesti ennusteitakin nopeammin, ei voittajien poiminta ole näistä asetelmista helppoa. Tulokkaiden poskettomat arvostustasot sisältävät jo liikevaihdon moninkertaistumisen kovalla kannattavuudella.

Mikään ei saisi mennä optimistisissa skenarioissa pieleen. Harvoin siinä niin käy.

Vaikkapa Tesla on joutunut Etelä-Koreassa kovaan syyniin autojen tuhouduttua omatoimisesti. Sama tapahtui vasta Yhdysvalloissa.

Teslan astronominen arvostus ei oikein kestäisi moisia sudenkuoppia. Vaikka lastentauteja olisivatkin.

Alan heikko kannattavuus ongelma

Imperiumin torjuntahyökkäys kertoo taistelun pysyvän alalle ominaisesti verisenä. Vanhat jätit upottavat siihen satoja miljardeja lähivuosina.

Ne olisivat hinnoittelunsa puolesta houkuttelevampia kuin vuosiin. Mutta autoteollisuuden heikko kannattavuus hillitsee sijoitusintoa.

Entistä kovemmassa kilpailussa on vaikea kuvitella tilanteen kohentuvan. Varsinkin kun perinteiset valmistajat joutuvat sopeuttamaan polttomoottorien tuotannon nopeaan murrokseen.

Osa tehdyistä investoinneista jää painolastiksi. Menetysten korvaaminen on työn takana.

Ferrariltakin tulossa EV

Tämän en kuitenkaan usko koskevan Pörssihaukan suositusyhtiötä Ferraria. Se on osaamiseltaan, brandiltaan ja kannattavuudeltaan niin kovaa luuta.

Ferrarikin on luvannut sähköauton joidenkin vuosien päästä. Hybridiä Stradalea ylistetään, joten Ferrarista sukeutuu EV:ssäkin aika varmasti yhtä loistava tuottaja ja yhtiö kuin ennenkin.

Ferrarin luksushybridi Stradale lupaa paljon sen sähköautoltakin

Hintavan osakkeen kääntöpuolena ovat timanttiset näytöt. Niiden ansiosta Ferrari on Pörssihaukan yhtiö – ja pysyy, kunnes toisin todistetaan.

Osake jatkaakin ylös. Lokakuisen suositusyhtiöksi tuloksi jälkeen koossa on liki 20 prosentin nousu.

Arrival karkasi jo

Kaoottiselta näyttää EV, jos toki hyvässäkin mielessä – teknologinen vallankumous etenee vauhdilla. Mutta avoimien kysymysten tulvassa ala aukeaa suurten mahdollisuuksien ohella lottona.

Ongelma on sekin, että lupaavat tulokasyhtiöt hinnoitellaan välittömästi taivaisiin, myös SPAC:ien kautta listautuvat. Tällainen oli kuljetuspuolen EV-tehdas Arrival, joka tuli pörssiin CIIC-yhtiön kautta.

Valitettavasti kurssi ehti karata jo kolminkertaiseksi SPAC:in avauksesta. Eli hirveä määrä odotuksia on jo hinnassa ja riskitaso varmasti riittävä.

Tämäkin kuvaa alan hankaluutta sijoituskohteena. Hereillä pitäisi olla ensimmäisten joukossa.

Potentiaalinen SPAC kiikarissa

Yksi houkutteleva yhtiö on Arrivalin kaltainen E-pakettiautotulokas, jonka SPAC-kauppa alkoi vasta pörssissä. Sen hinta ei ole ehtinyt kuumeta, mutta en spekuloi aiheella enempää ennen kuin perkaan yhtiön taustoja.

Se vie ainakin joitakin päiviä, eikä talouslukuja ole saatavilla kuten listatuista yhtiöistä. Mutta jos riskin  haluaa ottaa, tästä yhtiöstä voisi tulla monien kaipaama tuore EV-kohde.

Siltä löytyy kasvupotentiaalia ja ainakin kovat tavoitteet. Mutta en paljasta vielä edes yhtiön nimeä, ettei kukaan tulkitse sitä vielä suositukseksi.

Palaan asiaan toivottavasti viisaampana!

EV-markkinasta tässä Pörssihaukan edellinen laaja artikkeli.

Ostosuosituslista ja markkinakatsaus huomenna tuttuun tapaan.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka