Finnairin tulos painui reippaasti miinukselle, paljon enemmän kuin analyytikot povasivat. Kansallisomaisuudeksemme määritelty lentoyhtiömme oli vasta hittiosake, nyt se sukeltaa tappioiden mukana.
Monet odottivat osakkeen pohjien tulleen jo talvella, mutta mitenkään varmaa se ei ole. Jo positiivisia arvioita ja tavoitehintoja analyytikoilta kerännyt yhtiö joutunee taas hyväksi aikaa huonoon huutoon.
Siihen viittaa myös tekninen analyysi. Kolmen kuukauden nousuhuuma jää taakse.
Finnairin sakannut kannattavuus muistuttaa, mikä tekee vahvasti syklisistä yhtiöistä hankalia sijoituskohteita. Ei ole kuin reilu vuosi, kun Finnairia ihasteltiin niin osakekurssin rajun nousun kuin yhtiön hienon kunnon takia.
Kuoro unohti, miten surkeassa kunnossa Finnair vielä joku vuosi sitten oli – ja kyseessä olevan todella syklinen yhtiö. Aivan kuten ennenkin.
Omilla sijoituskursseillani ja nyt Pörssihaukassa suosittelen varomaan syklisiä loikkijoita muina kuin varta vasten pelaamisen hankittuina riskipapereina. Lentoyhtiöt ja Finnair etunenässä kuuluvat tällaisiin. Ne elävät todella vahvasti suhdanteiden mukana jo kustannusrakenteen heilunnan takia. Kun kysyntäkin ailahtelee, tulokset loikkivat ylösalas.
Vaikka Finnairin liikevaihto ei säntäile erityisen paljon, tekee sitä kannattavuus. Se kuuluu toimialan luonteeseen, pysyvästi. Muuta on turha kuvitella. Ja muuta väittävät vain todistavat kokemattomuutensa.
Finnairin kaltaiset yhtiöt eivät kuulu pitkään salkkuun. Pelaamiseen ne soveltuvat, jos sellaisesta pitää ja riskit kestää. Onhan Finnair nyt selvästi parempikuntoinen kuin vielä vuosikymmenen alussa.
Mutta suhdanneluonteinen pelaaminen on vaikea laji etenkin kokemattomalle. Siinä polttaa herkästi sormensa. Se ei onnistu varsinkaan julkisen tiedon kuten raporttien varassa. Tieto tulee aina myöhässä muille kuin suursijoittajille.
Finnair on tästä mallitapaus. Vasta vuosi sitten yhtiö esitteli suu marengilla tulostaan; ongelmista ei ollut tietoakaan. Sijoittajat hymyilivät kilpaa johdon kanssa.
Sitten sukelsi osakekurssi hullun lailla, kuten sykliset tekevät. Se herätti hämmennystä: meneillään piti olla nousukausi ja Finnairilla katkeamaton menestysputki. Nyt on tappioiden ja selitysten aika. Se oli täysin odotettua alan luonteen tietäen.
Finnair on myös hyvä esimerkki sijoitusviisauden lyhytnäköisyydestä. Finnairin osakkeen hurja nousu edellisen suhdanteen pohjasta veti monelta arvioijalta pasmat sekaisin. Tätä on pakko saada! Vielä kurssinousun huipulla osaketta pidettiin halpana.
Totta kai kurssi ampaisee koilliseen, kun tappiolta kammetaan voitolle. Mutta se tulee sieltä kyllä alas vielä lujempaa aikojen huonontuessa.
Niin käy syklisille aina. Suhdanteen huipulla se on vain niin helppo unohtaa.
Syklisten kanssa pelaaminen on periaatteessa tuottoisin sijoittamisen laji, mutta se on myös vaikein ja useimmille kehnoimmin kannattava. Ajoitusten on osuttava molempiin suuntiin.
Nousuputkessa ostava ei voi luottaa trendin kestävyyteen, kuten nyt nähtiin. Toisaalta oikeaan saumaan osuneen oston tuotto riippuu myös myynnin ajoituksesta.
Julkisen tiedon varassa se on mahdotonta. Piensijoittaja ei tiedä taloudellisista muutoksista kuin pahasti myöhässä.
Syklinen sijoittaminen Finnairin kaltaisilla yhtiöillä on mielestäni mahdotonta ainakaan piensijoittajalle muuten kuin teknisen analyysin avulla. Sen turvin saatan nostaa Finnairin jossain vaiheessa mahdolliseksi pelipaperiksi urheiluhenkisille.
Voi niillä toki tehdä makeita voittoja parhaisiin saumoihin osuessaan. Edellisen laskumarkkinan pohjan ja huipun välissä nousua kertyi 300 prosenttia. Totta kai sellainen houkuttaa, kun yhtiö hyvinä aikoina on terve ja osinkoakin maksava.
Mutta riskiä ja haasteita ei pidä aliarvioida. Eikä kokemattoman kannata edes omin päin yrittää.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hei!
Tuommoinen ”Heikin urheiluhenkisten tehonyrkki” voisi olla ihan kiva lisä! Noita syklisiä kuitenkin on, sekä lisäksi outoa sahausta tekeviä.
Itselläni on jollain tasolla seurannassa Kemira. Ei pienintäkään tietoa, miksi kurssi sahaa, mutta useamman vuoden ajan sillä on pystynyt tekemään noin kaksi 15% netto kauppaa vuodessa. Eli mielestäni melko kohtuullinen vuosituotto.
Finnairilla myös on tullut tehtyä kauppa, mutta se tapaa olla hitaampaa samoin kuin Cargotec yms.
Näitten kanssa on tarvinnut paremmin kyetä ”haistamaan” milloin isompi hype alkaa ja malttaa vain istua kyydissä, kunnes alkaa tuntumaan, että taivaalla on liian vähän pilviä. Silloin on monesti ollut passeli aika myydä.
TA helptottaisi huomattavasti paikantamaan osto- ja myyntiajankohtia…
Moi, onhan se mahdollista. Riskinhallintaa korostavana en sinänsä ketään kannusta pelaamaan, mutta siitä innostuneille ja riskit sietäville saatan tuommoista viritellä. Finnairin kaltaisten pelipapereiden etu nyt kuitenkin on, että ajoittain niillä menee hyvin, joten kokonaisriski ei tolkuton ole. Markkinariskiä kyllä riittää.
Onnea Kemira-kaupoista. Se on tyypillinen matalariskinen pelipaperi, koska jo osingon takia sen voi jättää salkkuun asiaa isommin murehtimatta, jos ajoitus ei osu kohdalleen. Tällaista pelaamista teen itsekin hiukan De Girolla, jossa se on halpaa etenkin jenkkiosakkeilla.
Jos pelipareita otan käsittelyyn niin ehdottomasti TA:n avulla. Vaikea niiden kanssa on muuten sohlata, kuten Finnair juuri osoittaa. Kun raportit kertovat yhtiön talouden muuttuneen, osake on mennyt jo ajat sitten, oli kyse kummasta suunnasta tahansa.