EV-kisa yhä kiristyy

Ei joka lompakon herkku

EV-sektorilta ei Pörssihaukassa ole kuin yksi yhtiö, sähköpakujen tuotantoa aloittava ELMS. Seuraan silti alan kehitystä, koska sen historiallinen murros kiehtoo ja saattaa tarjota sijoitusmahdollisuuksiakin.

Mutta, kuten aina kovakasvuisen sektorin kohdalla, kiperä ongelma on yhtiöiden taivaallinen hinta ja sen myötä riski. Rivianin ohella uusin hypetyksen kohde on luksusautotehdas Lucid Air –  jolla on toki jo kovat näytöt osaamisesta etenkin tulokkaaksi.

Pörssissä vasta aloittanut Lucid, josta on povattu vuosia Teslan tappajaa, valittiin Yhdysvalloissa vuoden autoksi. Raati ylisti teknisiä ominaisuuksia, muotoilua jne.

Lucidin toimintasäde kipusi EV-autojen ykköseksi. Nyt Lucid voitti myös akkujen latauksen nopeudesta järjestetyn testin. Sen hitautta monet pitävät sähköautojen heikkona kohtana etenkin pitkillä matkoilla.

Jokaisella valttinsa

Lucid todistaa kertaheitolla pödyksi väitteen Teslan saavuttamattomasta teknisestä etumatkasta. Toki Lucid on kallis peli, halvinkin malli maksaa liki sata tuhatta dollaria.

Mutta tekniikka pelaa. EV-osaaminen ei ole kenenkään monopoli.

Vaikka juuri teknologisella etumatkalla perustellaan EV-tehtaiden järkyttävää hintaa. Nyt myös Lucidin, jonka markkina-arvo hipoo sataa miljardia dollaria.

Se ylittää Fordin tai GM:n markkina-arvon. Yhdysvaltojen Teslan jälkeen kaksi arvokkainta autotehdasta ovat nyt Rivian ja Lucid – jotka vasta aloittelevat kaupallista toimintaansa.

Molemmat yhtiöt ovat myös kapean segmentin tuottajia ainakin tässä kohtaa, Rivian avolavojen, Lucid luksusautojen. Eikä tuotannon parhaassakin tapauksessa vuosien päässä odottavasta kannattavuudesta voi olla kuin arvauksia.

Kakku ei oleellisesti kasva

Pörssihaukka on suhtautunut alusta asti epäilevästi skenaarioon, että yksittäiset tuottajat kahmivat koko automarkkinan. Se koskee etenkin Teslaa, jonka yli tuhannen miljardin markkina-arvo kattaa noin puolet koko sektorista.

Pörssihaukka on odottanut alalle ominaista kireää kilpailua, entistä tulisempaakin, koska kakkua jakavat uusien tuottajien ohella murrokseen heränneet konkarit. Kuten jo tapahtuu rytisten.

Eikä autojen globaali myynti kasva aiempaa kiivaammin. Alan markkina-arvo huitelee silti aivan eri lukemissa kuin vasta pari vuotta sitten.

Se johtuu EV-tehtaiden huimista hinnoista. Niiden odotetaan valtaavan sektori nopeasti ja totaalisesti.

Sähkövallankumousta kerrakseen ainakin autoalan markkina-arvoissa

Historia taas puhuu kireän kilpailun puolesta. Koska jokaisella vahvalla tuottajalla on omat valttinsa. On todella vaikea uskoa asetelman muuttuvan.

BYD kahmii yhä markkinaa

Autojen valintaan vaikuttavat monet tekijät, yhtenä oleellisena hinta. Jos riittävää laatua saa kohtuullisen halvalla, se riittää useimmille.

Kiinan kohisevilla sähköautomarkkinoilla se näkyy jo kirkkaasti. Inside EV´s listasi tuoreet myyntiluvut, joissa Teslan markkinaosuus putoaa vauhdilla kiinalaisten parantaessa asemaansa.

Koko vuoden kattavassa tilastossa Kiinan ylivoimaisesti suosituin sähköauto on minikokoinen Wuling. Isolla osalla autoilijoita ei ole varaa tai tarvetta premiumkärryihin.

Teslan kaksi mallia tulevat seuraavana, mutta ero kiinalaisiin sulaa kuin keväinen hanki. BYD, jota käsittelin reilu kuukausi sitten, kahmi lisää markkinaosuutta yltäen jo liki 20 prosenttiin.

Hinta painaa paljon

Teslan lukuihin vaikuttaa autojen vienti Kiinasta muualle, lähinnä Eurooppaan, mutta sekin huomioiden markkinaa hallitsevat jo kiinalaiset.

Tesla tekee Shanghain tehtaallaan reilun 50 000 autoa kuukaudessa, kiinalaiset myyvät omiaan yli tuplasti enemmän. Eikä luku sisällä vielä vaikkapa kovaa kasvavia Xpengiä ja Nioa.

Edulliset kiinalaiset sähköautot kelpaavat sikäläisille

Suurin osa kiinalaisista ei ole niin kovatuloisia, että voisi hankkia länsimaissakin luksustuotteina pidettyjä malleja. Edulliseen kotimaiseen kynnet yltävät.

Samat talouden arkiset lait pätevät kaikkialla.

Saksalaisetkin suosivat omiaan

Euroopasta ei ole kokonaistilastoa vielä käytössä, mutta Saksa suurimpana markkinana kertoo varmasti siitä paljon. Siellä jylläävät kotimaiset mallit.

Kun mukaan lasketaan myös hybridit, piikkipaikan nappasi Mersu. Puhtaissa sähköautoissa sen otti Volkswagen.

Kovimmat nousijat ovat Hyundai ja Skoda. Opelkin möi lokakuussa enemmän sähkömallejaan kuin Tesla.

Takavuosilta tuttua näkymää myös EV-myyntitilastosta – siis sirpaleista

Nämä anekdootit muistuttavat, että autoilijat tapaavat olla merkkiuskollisia ja myös patriootteja eli suosivat kotimaista. Tämä sielullinen ominaisuus ei näy katoavan teknologisessa murroksessakaan.

Volkswagen ohitti Teslan Norjassa

Oireellisia lukuja tarjoaa tässä suhteessa puolueeton Norja, jossa polttomoottoriautojen myynti on liki loppunut, eikä maa toisaalta tuota itse autoja. Sähköautomarkkinan pioneerista uskaltanee vetää erinäisiä johtopäätöksiä.

Tesla oli vielä joku aika sitten Norjan kirkkaasti myydyin autonmerkki. Kuluneen vuoden aikana se on pitänyt paikkansa, mutta minkään sortin ylivoimasta ei voi enää puhua.

Teslan kaksi mallia kattavat vain tasan kymmenen prosenttia markkinasta. Volkswagen-konserni peittosi sen jo selvästi yhtiönä, koska sen kahden sähkömallin ohella yhtiön merkkejä ovat myös Audi ja Skoda.

Kyseisten kolmen merkin kokonaismyynti on liki kaksinkertainen Teslaan verrattuna. Kolmen kvartaalin luvut antavat varmasti riittävän hyvän kuvan tilanteesta.

Kysyntää riittää kaikille

Ja vaikkapa Toyotan hybridi RAV4 on lähes yhtä suosittu kuin piikkipaikkaa pitävä Teslan Model 3. Toyotakin on vasta tulossa kunnolla EV-kisaan.

Luotettavuudestaan ja vähävikaisuudestaan tunnetulla merkillä on uskolliset asiakkaansa. Vaikea uskoa, etteikö perinne jatkuisi sähköautoissakin.

Kiintoisaa on myös Volvon ja Fordin nousu kärkikastiin. Ne myivät yhteensä saman verran autoja kuin Tesla.

Sähköauton pioneerimaan Norjan markkina hajosi jo

Norjankin tilastot tukevat täysin Pörssihaukan ennustetta: sähköautoja osaavat tehdä kaikki, ja markkina pysyy sirpaleisena. Kuten aina ennenkin.

Se myös tukee Pörssihaukan toista ennustetta: isoja ruumiita odottaa EV-hypen jäähtyessä. Uusien tehtaiden hinnat ovat epärealistiset.

Pörssihaukkaa seuraavan kerran viimeistään perjantaina ostosuosituslistalla ja markkinakatsauksella.

Pörssihaukassa on kahden viikon tutustumistarjous ilmaiseksi ja sitoumuksetta.


2 thoughts on "EV-kisa yhä kiristyy"

  1. Liisa Mustonen sanoo:

    Oleellista asiassa on, että Lucidin tekniikka on jotain sellaista mitä Volkswagen ei osaa tehdä. Ja Volkswagenin tekniikka on jotain sellaista mitä Toyota ei osaa tehdä.

    Lucid ei siis kilpaile Teslaa vastaan, vaan se kilpailee Toyotaa vastaan. Tämä on hirvittävän tärkeä asia ymmärtää.

    1. Heikki Ikonen sanoo:

      Ok, kiitos. En ole juuri tehtaiden teknologiaan paneutunut. Itselleni tärkeintä on, että kilpailua piisaa – koska sitä olen odottanut, ja se määrittää suhdettani autotehtaisiin sijoituskohteina.

Vastaa

Pörssihaukka
Y-tunnus 1666554-1
info@porssihaukka.fi

Tietosuojaseloste

Kaupan ehdot

2024 © Pörssihaukka